Red Bull-coureur Sergio Pérez moet de Grand Prix van Oostenrijk van de achtste plaats aanvangen, nadat hij negen tienden tekort kwam in de kwalificatie ten opzichte van teamgenoot Max Verstappen. De Nederlander staat, net als tijdens de Sprint, op pole voor de race, maar hoeft wederom niet te rekenen op steun vanuit Pérez.
Waar McLaren, Mercedes en Ferrari allemaal twee coureurs hebben die strijden om het constructeurskampioenschap - en elkaar kunnen helpen op de baan - moet Max Verstappen het voor het tweede jaar op rij helemaal alleen doen. Ook in Oostenrijk was het verschil tussen Max en Checo immens. De drievoudig wereldkampioen wist zichzelf naar P1 te rijden, terwijl Pérez niet verder kwam dan P8.
Volgens de Mexicaan is dit vooral te danken aan het feit dat hij geen nieuwe banden meer over had voor de laatste sessie van de kwalificatie. Die had hij allemaal al gebruikt om Q1 en Q2 überhaupt door te komen. Hierdoor kon hij in Q3 geen competitieve ronde meer neerzetten en was hij eigenlijk al direct kansloos voor een goed resultaat. Hij baalt dan ook van het feit dat hij alleen gebruikte banden kon gebruiken in de laatste sessie.
"Ik denk dat de belangrijkste reden [voor de slechte kwalificatie, red.] de band is. Het is moeilijk om aan te geven hoeveel tijd het mij gekost heeft, maar de nieuwe band versus de gebruikte band op een circuit waar veel degradatie is, heeft meestal wel invloed", begint Pérez bij Fox Sports Mexico.
"Het tweede is dat we de prestaties niet maximaliseren. Ik lijk meer tijd nodig te hebben om me aan te passen dan Max, bijvoorbeeld. Als we aan morgen denken, is het belangrijkste doel om onze degradatie en ons racetempo te verbeteren."
Checo is dus vooral van mening is dat zijn bandennadeel hem in de weg heeft gezeten en Red Bull-baas Christian Horner is dat met hem eens: "Hij verbruikte al zijn banden om in Q3 te komen. Het zijn zulke kleine marges. Omdat hij allemaal nieuwe banden had gebruikt, was het beperkt wat hij kon doen. Hij zou morgen goed moeten racen. We hebben twee sets harde banden, dus die zullen van pas komen als het morgen warm is."
Lees het artikel op de mobiele website