Sergio Pérez kreeg tijdens zijn gevecht met Aston Martin-coureur Fernando Alonso hulp van zijn race-engineer Hugh Bird. De engineer vertelde aan Pérez welke lijnen hij moest rijden om aan Alonso voorbij te gaan en uiteindelijk voor te blijven.
Pérez begon de race vanaf de negende stek na een tegenvallende prestatie te hebben afgewerkt. Alonso ving de Grand Prix van Brazilië daarentegen aan vanaf de vierde stek. De hele race waren de beide heren niet met elkaars race bezig, maar in het slot van de race wist Pérez met een snellere RB19 naar voren te komen.
Bij die opmars kwam hij de op P3 rijdende Alonso tegen. De man uit Oviedo gaf zijn plek bij die ontmoeting echter niet zomaar uit handen en tot aan de laatste ronde vochten de beide heren het met elkaar uit. Uiteindelijk kwam Alonso met een minimale voorsprong van slechts 53 honderdsten van een seconde voor Pérez over het zwart-wit geblokt.
Dat Pérez zich geen weg langs Alonso wist te banen, werd veroorzaakt door de manier waarop de Spanjaard zijn AMR23 iedere ronde opnieuw op precies de juiste plek wist neer te zetten. Dat ontging de Red Bull-engineers aan de pitmuur niet en dus werd er informatie doorgespeeld naar het oor van Pérez.
"Probeer wat wijder te gaan bij de apex van bocht twaalf. Wacht op de tractie en pak dan die exit. Volg de lijn van Fernando in bocht tien en bocht twaalf", vertelde Bird aan Pérez. "Nee, als ik zijn lijn volg, dan kom ik in de vuile lucht terecht", antwoordde Pérez. "Oké, concentreer je dan op de exit van bocht twaalf. Geef wat snelheid op bij het ingaan en concentreer je op je exit", aldus Bird.
Pérez wist tijdens het gevecht wel voorbij te komen aan Alonso en dus heeft de coaching van zijn engineer gewerkt. Alonso wist in de laatste ronde van de race echter voorbij te steken aan de Mexicaan.
Lees het artikel op de mobiele website