Sergio Pérez kende in Canada één van de minste weekenden in dienst van Red Bull Racing. De Mexicaan kwam in de kwalificatie niet verder dan een zestiende plek, waarna hij in de race geen enkele keer in de top tien heeft gereden. Uiteindelijk eindigde hij de Grand Prix in de garage van Red Bull, nadat hij zijn RB20 achterwaarts in de muur had geplant.
Na zijn crash in Canada besloot Red Bull hem terug naar de pitstraat te roepen. Dit vanwege het feit dat ze ervoor wilden zorgen dat er geen safety car naar buiten kwam, omdat Max Verstappen aan de leiding van de race ging en inmiddels een aardige voorsprong had opgebouwd. Hier heeft het team een flinke boete voor gekregen, waarbij ook Sergio Pérez een gridstraf heeft ontvangen voor de Grand Prix van Spanje, waar hij drie plaatsen naar achteren gezet zal worden.
Volgens Will Buxton was de straf voor Red Bull véél te laag, aangezien hij de actie vergeleek met Crashgate in 2008, waarin Renault met opzet een crash had voorbereid, om zo de race te kunnen winnen met Fernando Alonso. Inmiddels heeft de Brit die Tweet verwijderd, maar wat blijft staan is dat het gênant is Red Bull deze call in eerste instantie al moest maken. Sergio Pérez viel zwaar door de mand in Canada, het weekend nadat hij zijn contract voor twee jaar had verlengd bij het Oostenrijkse team.
Maar volgens Pérez zelf was hij niet alleen verantwoordelijk voor zijn mindere race in Montreal. Ook Alpine-coureur Pierre Gasly, die in het eerste deel van 2019 teamgenoot was van Max Verstappen, heeft daar debet aan. Pérez meent namelijk dat hij constant in het achterveld bleef rijden, omdat hij schade had aan zijn vleugel, veroorzaakt door Gasly. Daarom zat hij in een positie waar dit soort foutjes gemaakt kunnen worden.
"Ik denk dat ik al vroeg in de race veel schade had aan de voorvleugel. Ik denk dat Pierre [Gasly] me daar gewoon niet zag, want hij kwam gewoon naar de binnenkant en ik zat daar al. Helaas betekende dat dat ik wat schade opliep in de eerste stint, daarna wisselden we de voorvleugel en leken we wat meer momentum te pakken", zo begint Pérez.
Maar niet alleen Gasly zorgde voor schade aan zijn Red Bull, ook Ricciardo deelde mee in de malaise: "Later was er ook nog contact met Daniel [Ricciardo] in dezelfde bocht, waardoor ik een beetje front-end verloor."
Toch moet ook de Mexicaan toegeven dat de fout, waardoor hij een DNF achter zijn naam kreeg, compleet op zijn conto kwam: "Toen maakte ik een fout in bocht 6, ik raakte het natte gedeelte en als je dat doet, is het game over en dat is helaas wat er gebeurde. Een heel zwaar weekend, maar ik denk dat we nog een lang seizoen voor de boeg hebben en dat we de vorm die we eerder hadden weer terug zullen krijgen."
Lees het artikel op de mobiele website