Volgens Sky-analist en voormalig Formule 1-coureur Karun Chandhok maken ze zich bij Red Bull Racing zorgen over een mogelijke vroegtijdige exit van Max Verstappen. De Nederlander heeft een contract bij het Oostenrijkse raceteam tot en met 2028, maar mogelijk vertrekt de coureur al na 2026.
Dat komt door de onzekerheid over de auto van volgend jaar. De Formule 1 gaat op de schop en Red Bull Racing maakt misschien wel de grootste metamorfose door, want de F1-grootmacht gaat vanaf volgend jaar met een zelfontwikkelde motor rijden. In het eerste jaar heeft zo'n gloednieuwe motor vaak nog wat kinderziektes en dus is er vrees voor een slecht seizoen.
Bij Red Bull weten ze ook dat Verstappen niet veel geduld zal hebben als er weinig progressie zichtbaar is in 2026, wat voor hem een transfer naar een ander team kan betekenen. Zo hoop Toto Wolff de Nederlander nog altijd naar zijn team te kunnen lokken, al is die kans nu wel wat kleiner geworden dankzij het nieuwe contract van George Russell.
"Er wordt ook nagedacht over hoeveel Max van de nieuwe generatie auto's zal genieten", vertelde Chandhok aan Sky F1. "Er zijn een paar mensen bij Red Bull - op het vliegveld in Sao Paulo stond ik met een paar van hen bij de gate te praten - en ze waren allemaal een beetje nerveus."
Echter is er ook iemand die waarschijnlijk zal profiteren als de auto totaal anders rijdt dan dit seizoen, want Isack Hadjar heeft in dat geval geen grote achterstand op Max Verstappen. De Nederlander heeft de auto van Red Bull in de ground effect-era helemaal naar zijn hand gezet, waardoor zijn teamgenoten vaak geen vuist konden maken. Als de auto in 2026 heel anders rijdt, dan zal Hadjar waarschijnlijk dichter bij Verstappen zitten.
"Ze zeiden: 'Eigenlijk zijn we een beetje bezorgd dat Max misschien niet zo veel plezier zal beleven aan de F1 van 2026'. Dat zou lastig kunnen zijn, want het is een heel andere stijl van racen. Ze hopen dat dat niet het geval is. Als dat wel zo is, zou dat in het voordeel kunnen werken van de andere auto, in dit geval Hadjar."
Lees het artikel op de mobiele website