Binnenkort staat de Grand Prix van Nederland op het programma. Mogelijk is dit seizoen het laatste jaar waarin de race in de Noord-Hollandse duinen met een normaal geprijsd ticket (in Formule 1-termen) kan worden bezocht. In 2025 gaan de prijzen voor een ticket mogelijk met meer dan tien procent omhoog.
Het zijn van een Formule 1-fan is lang niet altijd even makkelijk. De prijzen voor merchandise en een televisie-abonnement zijn al niet mals, maar de prijzen voor het bezoeken van een Formule 1-raceweekend rijzen de laatste tijd echt de pan uit.
Dat komt mede door de immense populariteitsboost van de Formule 1, maar ook door het feit dat promotors steeds meer geld moeten betalen om de Formule 1-karavaan ieder jaar weer opnieuw te mogen ontvangen.
Dat houdt in dat landen die meer geld te besteden hebben vaak eerder een race krijgen toegewezen dan andere landen. Denk bijvoorbeeld terug aan de Grand Prix van Frankrijk op het circuit van Paul Ricard. In plaats van de race in Frankrijk kwamen er races bij in Qatar, Las Vegas en Miami.
Bij het financiële verhaal van de Franse GP moet echter wel een kanttekening worden geplaatst, want de infrastructuur in en rondom het circuit liet ook enorm te wensen over. Ook hierdoor zag de Formule 1 dus geen heil in een terugkeer naar Paul Ricard.
Hoewel dat laatste bij de GP in Zandvoort geen probleem is (iedereen komt immers naar het circuit met de fiets, het openbaar vervoer of te voet), gaan de prijzen voor een ticket de race in de Noord-Hollandse duinen mogelijk wel parten spelen.
Als de Btw-plannen van het nieuwe kabinet doorgaan (verhoging van het Btw-tarief op culturele diensten en goederen), dan wordt een ticket voor de Dutch GP mogelijk twaalf procent duurder (van 9% naar 21%).
Hierdoor kan het zomaar zo zijn dat de race in de toekomst niet meer uitverkocht raakt en de organisatie van de Dutch GP dus geen heil meer ziet in een verlenging van het huidige contract met het FOM (Formula One Management, de commerciële rechtenhouder van de Formule 1).
Lees het artikel op de mobiele website