Teamgenoot van Max Verstappen zijn is 'schadelijk' voor F1-coureurs: 'Je verliest zelfvertrouwen'

| door R. Willems

Sergio Pérez heeft nogal wat kritiek over zich heen gekregen in 2023. De Mexicaan, die aan het begin van het seizoen nog een aantal keer duidelijk maakte dat hij dit jaar mee zou strijden om het kampioenschap, keek uiteindelijk tegen de grootste achterstand aller tijden aan.

Nog nooit was het gat tussen P1 en P2 aan het einde van het jaar zó groot als dit seizoen. Max Verstappen eindigde 2023 met 575 punten, terwijl Sergio Pérez 285 punten behaalde. 290 punten zaten er tussen de Red Bull-teamgenoten, waardoor Verstappen meer dan het dubbele aantal punten van Pérez behaald heeft.

Het is dan ook niet gek dat Pérez vanuit de buitenwereld kritiek heeft gekregen, maar vanuit Red Bull Racing werd de Mexicaan constant gesteund. Ook deze week kwam Helmut Marko weer naar buiten met positieve woorden voor zijn coureur, waarbij de Oostenrijker aangaf dat Pérez gewoon pech heeft dat zijn teamgenoot het talent van de eeuw is.

Lees ook

Alex Albon

Ook Alex Albon, voormalig coureur van Red Bull Racing, weet hoe lastig het is om tegen Verstappen te moeten vechten in hetzelfde team. De Britse Thai zat tussen de zomer van 2019 en het einde van 2020 naast Max en werd in die periode ook aan alle kanten voorbij gereden door de Nederlander.

In de High Performance Podast laat Albon weten waarom dat gebeurde. Volgens de huidig Williams-coureur ging de auto gedurende het seizoen steeds lastiger te besturen, terwijl Verstappen juist steeds sneller ging. Iets waar Pérez dit jaar ook last van had.

"Wat er uiteindelijk gebeurde, vooral in mijn eerste jaar, is dat je begint met een kleine achterstand, maar niet veel, en naarmate het seizoen vordert, wil Max dat zijn auto scherper en scherper is. Naarmate de auto scherper en scherper wordt, gaat hij steeds sneller en om hem in te halen moet je iets meer risico nemen. Je ligt misschien een paar tienden achter in de ene sessie, dan probeer je net iets meer", begint Albon.

Dat is het moment dat je als coureur over het randje gaat en je vertrouwen verliest. "Dan crash je en dan moet je opnieuw starten. Dan heb je een beetje vertrouwen verloren, het kost je wat meer tijd, dat gat groeit een beetje, en de volgende keer dat je probeert een andere baan te rijden, spin je weer of wat dan ook - het begint gewoon een sneeuwbaleffect te worden. Elke keer dat de auto scherper en scherper wordt, begin je meer gespannen te raken."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen