Max Verstappen en Sergio Pérez maken dit jaar gebruik van de Red Bull RB20, waar ze aan het begin van het seizoen erg tevreden over waren. Naast de uitvalbeurt van Max in Australië wist de Nederlander in de eerste vijf races telkens te winnen, en vaak met een aardige marge. Maar sinds de Grand Prix van Miami, waar McLaren een grote update heeft geïntroduceerd, is de voorsprong van Red Bull verdwenen.
Lando Norris en McLaren lijken nu het te kloppen duo te zijn, al heeft de Brit dit seizoen pas één keer gewonnen. Dit is - volgens Red Bull - vooral te danken aan het feit dat Max Verstappen achter het stuur van de RB20 zit. De drievoudig wereldkampioen maakt ieder weekend het verschil, maar als het team uit Milton Keynes niet snel met een aantal updates komt, is de kans aanwezig dat zelfs Verstappen de achterstand niet meer kan compenseren.
Naast McLaren heeft overigens ook Mercedes een flinke inhaalslag gemaakt en als Ferrari hun updates uit Barcelona wat beter leert kennen, is ook het Italiaanse team een geduchte tegenstander voor Red Bull Racing. Dat ziet ook technisch directeur Pierre Waché, die al heeft laten weten dat Red Bull met updates gaat komen deze maand. Maar het team van Verstappen wil niet te snel aanpassingen maken aan de RB20, omdat dat helemaal geen nut heeft, meent Waché.
"Je kan van alles bedenken en ontwikkelen, wat soms al maanden kost, maar eenmaal op het circuit zien we pas of zo’n onderdeel ons daadwerkelijk brengt wat we denken. En dat niet alleen, ook of de coureur dat voelt en hij dat materiaal kan benutten. Het is heel belangrijk dat we zien dat het ons rondetijd oplevert, want het heeft vervolgens ook invloed op de plannen voor de toekomst", begint de Fransman bij De Telegraaf.
"Het is heel simpel: de vorige weken zijn we niet altijd dominant geweest. Maar het heeft geen zin om dan gelijk de paniekknop in te drukken. Ik bekijk het op twee manieren. Operationeel, op de korte termijn, met de vraag hoe we de auto op de best mogelijke manier kunnen laten presteren. En vervolgens in de fabriek met het oog op de langere termijn. Je kan de boel versnellen, maar panikeren is niet de juiste houding. We werken samen met 300 engineers. Als je dan elke vijf minuten van gedachten verandert, is dat de verkeerde manier."
Het team dat in 2023 zó dominant was in de Formule 1, is dit jaar dus ineens ingehaald door de concurrentie. Veel fans zijn verbijsterd: hoe heeft dat kunnen gebeuren? Ligt dat aan het nieuwe concept, dat Red Bull aan het begin van het jaar geïntroduceerd heeft? Volgens Waché zijn er inderdaad risico's genomen, maar als Red Bull dat niet had gedaan, waren de problemen hoogstwaarschijnlijk nog groter.
"We hebben zeker risico’s genomen. En ja, dat kan het ook helemaal verpesten. Maar Formule 1 is zo’n competitieve omgeving en stilstand is achteruitgang. De reglementen zijn nu al een paar jaar hetzelfde en er zijn veel restricties, dus we verzetten heel veel werk voor slechts kleine marges. Ik denk zeker dat we deze auto nog kunnen doorontwikkelen en dat we de komende tijd nog flink wat performance kunnen vinden."
Lees het artikel op de mobiele website