Technisch directeur Red Bull Racing staat nog altijd versteld van Max Verstappen: 'Nog nooit meegemaakt'

| door R. Willems

Pierre Waché werkt al sinds 2001 in de Formule 1, waar hij bij bandenleverancier Michelin begon als engineer die controleerde hoe de banden werkte onder verschillende weersomstandigheden. In 2006 maakte de Fransman de overstap naar BMW Sauber als performance engineer en weer drie jaar later werd Waché de opvolger van Loïc Serra bij Sauber. Sinds 2013 werkt hij voor Red Bull Racing.

In al die jaren heeft Waché - ondertussen de technisch directeur van Red Bull Racing - met veel verschillende coureurs samengewerkt, waaronder Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo, maar een coureur als Max Verstappen had hij nog nooit meegemaakt. Op 17-jarige leeftijd maakte Verstappen zijn debuut in de Formule 1, waarna hij op zijn achttiende zijn eerste overwinning behaalde voor Red Bull, in zijn eerste race voor het team. Vanaf het moment dat Verstappen voor het Oostenrijkse team uitkwam, merkte Waché direct iets bijzonders op aan Max, net als zijn engineers bij Toro Rosso.

De Limburger is op ieder circuit, onder iedere omstandigheid, direct snel. Dat is iets wat ook Helmut Marko en Christian Horner eerder is opgevallen aan Verstappen. Vaak zit hij in zijn eerste ronde in de eerste vrije training al op de limiet, waar andere coureurs wat tijd nodig hebben om te wennen aan het asfalt, de banden en de weersomstandigheden.

Volgens Waché is dat een geweldig voordeel voor zowel Verstappen als het team, omdat er in de huidige Formule 1 zo weinig testdagen zijn. Waar coureurs als Alonso en Hamilton in het verleden nog oneindig konden testen voor een seizoen, is dat voor de nieuwe coureurs maar drie halve dagen. Dat Verstappen dan vanaf ronde één snel is, zorgt ervoor dat Red Bull meteen het programma af kan werken.

"Hij houdt van racen, heeft waanzinnig veel talent en voelt de limiet van de auto perfect aan. Voordat ik met hem begon te werken, had ik nog nooit een coureur meegemaakt die meteen in zijn eerste ronde op de limiet zat. Dat geeft hem echt een waanzinnig voordeel, vooral omdat we tegenwoordig zo weinig mogen testen. Het is ook een voordeel voor ons als je een coureur hebt die meteen op de limiet met de auto kan rijden", begint Waché bij RN365.

Lees ook

Verstappen eist veel

Naast het feit dat Max direct snel is, is hij ook nooit tevreden. Dat is voor engineers geweldig om mee samen te werken. Engineers vinden ook vaak dat een auto nooit perfect is en als een coureur in die gedachte meegaat, zorgt dat ervoor dat iedereen scherp blijft binnen het team.

"Net als wij is hij een ingenieur, omdat hij constant op zoek is naar mogelijkheden om de auto te verbeteren. Een overwinning is niet genoeg voor hem, hij wil altijd meer, net als de rest van het team. Hij rust niet uit na een overwinning bij wijze van spreken, hij blijft doorgaan."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen