Red Bull Racing had grootste plannen met een nieuwe windtunnel in Milton Keynes. Op dit moment gebruikt het team van Max Verstappen een windtunnel die al 75-jaar oud is en eigenlijk niet meer aan de huidige eisen voldoet, maar daar zal Red Bull nog wat langer moeten vertoeven.
De Oostenrijkers hebben namelijk de vergunningsaanvraag voor de bouw van een nieuwe windtunnel, ingetrokken. De exacte reden is hiervan nog niet bekend, maar twee weken geleden was de gemeente Milton Keynes nog niet akkoord met deze aanvraag en online gaat het gerucht rond dat Red Bull uiteindelijk te horen heeft gekregen dat de bouw niet plaats zou mogen vinden.
Dit is een flinke tegenvaller voor Red Bull, die de nieuwe windtunnel eigenlijk in 2024 zou willen gebruiken, zodat de auto voor 2025 daar getest zou kunnen worden. Maar wat nog belangrijker was, de windtunnel zou dan helemaal 'up and running' zijn als de 2026-auto gebouwd moet worden, de volgende grote reglementswijziging. Maar voor die tijd zal Red Bull - hoogstwaarschijnlijk - geen nieuwe windtunnel hebben.
Volgens Sam Collins, analist en tech-deskundige op F1TV, is de gemeente in Milton Keynes tegen het plan vanwege de impact op de biodiversiteit. Het lijkt erop dat Red Bull Racing en de gemeente er niet uit zijn gekomen, waardoor het plan om de windtunnel te bouwen nu geschrapt is.
Dit betekent overigens niet dat het nieuwe testcenter er helemaal niet meer komt. Het kan zijn dat Red Bull nu op zoek gaat naar een andere locatie of de plannen gaat wijzigen, zodat de gemeente er wel mee akkoord gaat. Maar Sam Collins verwacht dat de 2026-auto niet in de nieuwe windtunnel getest kan worden door het team van Max Verstappen, en dat is een fikse tegenvaller.
Red Bull gebruikt namelijk de oudste windtunnel van het volledige Formule 1-veld. De testlocatie, waar de dominante RB19 is ontwikkeld, is namelijk al 75 jaar oud! Maar heel veel last leek Adrian Newey daar niet van te hebben, als we kijken naar de resultaten van dit seizoen.
Lees het artikel op de mobiele website