Volgens Andrew Shovlin, trackside engineering director bij Mercedes, heeft het Sprintweekend ervoor gezorgd dat Lewis Hamilton uiteindelijk is gediskwalificeerd na de Grand Prix van de Verenigde Staten.
Tijdens de race op het Circuit of the Americas heeft de Mercedes W14 van Hamilton de bodemplaat te veel gesleten, zo was de FIA van mening. De auto van Lewis Hamilton werd - net als de Ferrari van Charles Leclerc - na de GP uit de eindclassificatie gehaald, waardoor de Brit nu 39 punten achterstand heeft op Sergio Pérez in de strijd om P2 in het kampioenschap.
De auto's van Max Verstappen en Lando Norris werden ook gecontroleerd na de race door de FIA en zowel de Red Bull als de McLaren bleek volledig legaal te zijn. Hoe kan het dan dat Mercedes en Ferrari het zo mis hadden bij Hamilton en Leclerc? Shovlin geeft uitleg.
Sprintweekend de boosdoener
De topman van Mercedes meent dat de Sprint de boosdoener is. Omdat het team uit Brackley maar één vrije training de tijd had om de auto af te stellen, alvorens deze in parc fermé ging, hebben ze hier een miscalculatie gemaakt.
De hobbels op het Circuit of the Americas hebben ervoor gezorgd dat de vloer te veel versleet tijdens de race, omdat de auto te laag afgesteld was. Als Mercedes een normaal raceweekend had in Austin, waren ze er tijdens de vrije trainingen al achter gekomen dat de W14 omhoog gezet zou moeten worden.
"We zijn natuurlijk erg teleurgesteld dat we onze podiumplaats hebben verloren. Helaas is dit een van de valkuilen van het sprintformat, waarbij we maar één uur kunnen rijden, voor we in parc fermé gaan. Dit is een gevolg van het zonder hoge hoeveelheid brandstof rijden in de eerste vrije training, gecombineerd met een hobbelig circuit", begint Shovlin.
Lees ook
Max Verstappen heeft pijnlijk bericht voor Lewis Hamilton: 'Als ze dat beter hadden gedaan...'
Lewis Hamilton over zijn diskwalificatie in Austin: 'Neemt niks weg'
Mercedes voorzichtig optimistisch
De Brit legt uit dat Mercedes lering zal trekken uit deze diskwalificatie, omdat ze nu weten dat er op hobbelige circuits nou eenmaal het risico is dat de plank erger slijt dan van tevoren verwacht wordt. Zeker als de auto's volgetankt zijn.
"Een circuit zo hobbelig als deze heeft bijgedragen dat het slijtageniveau een stuk hoger is uitgevallen. We zullen hiervan leren, maar we zullen ook het positieve uit onze ervaring als geheel meenemen."
Dat Mercedes ook positieve punten kende in de race is zeker waar. Lewis Hamilton kon goed bijblijven bij Max Verstappen en was aan het einde van de race zelfs het snelst van iedereen. Daarom is men bij Mercedes niet overdreven teleurgesteld met dit resultaat, zeker als men naar de lange termijn kijkt.
"We kunnen het ons veroorloven om voorzichtig optimistisch te zijn dat de stap die we hebben gemaakt zich zal vertalen naar toekomstige races. Beide coureurs voelden de verbetering en het is positief voor ons ontwikkelingstraject voor 2024."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties