Volgens de doorgaans zéér goed ingevoerde Joe Saward is er meer aan de hand binnen Red Bull Racing dan men aan de voorkant laat merken. Er is een ware machtsstrijd gaande achter de schermen, waarbij Christian Horner een hoofdrol heeft ingenomen. De Brit, die al weken onder een vergrootglas ligt door een onderzoek naar vermeend seksueel grensoverschrijdend gedag, heeft daarbij de volledige steun van de grootaandeelhouder van Red Bull GmbH.
Het is geen geheim dat Christian Horner goed ligt in het Thaise kamp van Red Bull. De fabrikant van energieblikjes is verdeeld in twee kampen: Oostenrijk [49% van de aandelen] en Thailand [51% van de aandelen]. Chalerm Yoovidhya, de man die 51% van de aandelen bezit, is groot fan van Christian Horner en ziet hem, volgens geruchten, als zijn pleegzoon. Zolang Yoovidhya aan de macht is, zal Horner hoogstwaarschijnlijk niet vertrekken bij het raceteam.
Dit kan weleens grote gevolgen hebben, aangezien Jos Verstappen zou hebben aangegeven dat als Horner blijft, hij Max Verstappen weg gaat halen bij het Oostenrijkse team. Helmut Marko heeft daarop weer duidelijk gemaakt dat hij Max niet in de weg zal staan, mocht dat scenario zich voor gaan doen.
Maar Yoovidhya lijkt zich weinig aan te trekken van alle dreigementen vanuit 'kamp-Oostenrijk'. De Thaise eigenaar van Red Bull GmbH zou grootse plannen hebben met Red Bull Racing en heeft daarin een belangrijke rol weggelegd voor Christian Horner. Volgens Joe Saward zou Yoovidhya Red Bull Technology Group, waar Red Bull Racing onder valt, los willen maken van het Red Bull GmbH-imperium.
De Thai zou een onafhankelijk automerk willen maken van Red Bull Racing, waar Horner de grote baas van zou worden. En aangezien Yoovidhya 51% van de aandelen in handen heeft, kan hij zoiets voor elkaar boksen.
"Er gaan al een tijdje geruchten dat Red Bull's hoofdaandeelhouder Chalerm Yoovidhya, die 51 procent van de aandelen in handen heeft, overweegt om de Red Bull Technology Group Ltd uit het Red Bull GmbH imperium te halen en het op te zetten als een onafhankelijk autobedrijf, met Horner aan het hoofd en als aandeelhouder in het bedrijf. Dit is heel logisch, want een drankenproducent heeft niet veel aan een motorenbedrijf en een divisie voor de productie van supercars. Aangezien Yoovidhya 51 procent van de aandelen heeft, kan hij doen wat hij wil", begint Saward in zijn Green Notebook.
Volgens Saward gaat dit hele sprookje niet door als Horner vertrekt bij Red Bull Racing, waardoor 'kamp-Oostenrijk' hard aan het pushen is om de Brit weg te krijgen bij het team. Maar daar trekt Horner zich niks van aan.
"Als Horner weggaat, blijft de technologiedivisie onder controle van Red Bull GmbH. Hoe dan ook, Horner wil met rust gelaten worden om de groep te leiden die hij heeft opgericht, zonder inmenging van buitenaf. Toen Dietrich Mateschitz nog leefde had hij die vrijheid ook."
Lees het artikel op de mobiele website