Het Grand Prix-weekend in Italië is officieel onderweg. De Formule 1-coureurs hebben afgelopen weekend op Circuit Zandvoort de eerste race sinds de zomerstop verreden en direct staat de GP op het iconische Autodromo Nazionale Monza op de planning, waar de Tifosi in groten getale aanwezig zijn om Charles Leclerc en Lewis Hamilton naar de overwinning te schreeuwen.
Voor Hamilton gaat dat een lastige opdracht worden, aangezien hij het raceweekend met een achterstand begint. De Brit ontving vanuit de FIA een straf voor een overtreding voorafgaand aan de race in Zandvoort, waar hij later een vijf plaatsen gridstraf voor ontving, die hij moet inlossen in Italië. Hierdoor zal zijn eerste Italiaanse Grand Prix een stuk lastiger worden.
Ook voor Lando Norris is het een weekend waar er veel druk op hem staat. De Brit viel vorige week uit met een olielek en kijkt daardoor tegen een achterstand aan van 34 punten in het kampioenschap. Wil Norris dit jaar nog kans kunnen maken op de titel, moet hij eigenlijk zorgen dat hij op Monza een overwinning binnenhaalt. Kan hij daarvoor een goede basis leggen tijdens VT1?
Oscar Piastri, de huidige leider in het kampioenschap, kwam aan het begin van de eerste vrije training niet uit de pitstraat gereden. De Australiër wordt tijdens de eerste sessie van het weekend namelijk vervangen door McLaren-talent Alex Dunne, die naast Norris plaatsnam in VT1. Ook bij Alpine was er een verandering, waarbij Paul Aron in de auto zat in plaats van Franco Colapinto.
Aan het begin van de eerste sessie van het raceweekend in Italië werd duidelijk dat de Red Bull RB21 van Max Verstappen vrij sterk voor de dag kwam. De auto van de Nederlander heeft een flinke upgrade ondergaan vanuit het team, waarbij onder andere de vloer en de voorvleugel zijn aangepast, en dat leek aan het begin van VT1 effect te hebben.
Op de mediumbanden wist Verstappen de snelste tijd van het begin van de sessie neer te zetten, waarmee hij sneller was dan onder andere Lando Norris en Charles Leclerc, die allebei dezelfde compound gebruikten. Ook Alex Albon, Isack Hadjar en Carlos Sainz begonnen de training sterk, aangezien zij allen in de top vijf stonden na een kwartier, terwijl ze de harde banden onder hun auto's geschroefd hadden.
En even later stapte Verstappen over naar de zachte banden, welke geen enorme verbetering bleken te zijn. De Nederlander wist slechts iets minder dan twee tienden rapper te gaan dan Sainz, die onder zijn Williams nog altijd de harde banden had zitten. Het duurde daarna even voor er een nieuwe tijd op de zachte band gereden kon worden, aangezien er een korte rode vlag was.
Doordat er wat grind op de baan lag besloot de FIA een korte rode vlag te zwaaien op Monza, waardoor de coureurs massaal naar binnen kwamen. Toen er weer met een groene vlag werd gezwaaid besloten meerdere coureurs op de softs naar buiten te komen, zoals Verstappen dat ook had gedaan, maar ook zij merkten dat de zachtste Pirelli-band niet denderend werkte.
Sainz wist namelijk zijn beste tijd op de harde banden niet te verbeteren op de softs, waarbij ook George Russell vier tienden tekort kwam op de tijd van Verstappen. Echter bleek dat niet voor iedereen te gelden. Ferrari, dat al het gehele jaar de banden in een goed werkvenster weet te krijgen, ging vier tienden sneller dan de tijd van Max, waarbij Leclerc een 1:20.286 noteerde.
Tegen alle verwachtingen in wist ook Lando Norris geen geweldige tijd te noteren op de softs, waarbij hij zeven tienden (!) liet liggen op de rondetijd van Leclerc. Uiteindelijk ging Lewis Hamilton aan het einde van de sessie naar de snelste tijd, terwijl velen bezig waren met hun langere runs, waardoor Ferrari met een één-twee eindigt tijdens VT1 in Monza. Dit tot genoegen van de aanwezige Tifosi.
De sessie eindigde overigens onder de VSC, nadat de Mercedes-motor van George Russell vermogen verloor en hij zijn bolide stil moest zetten richting de tweede chicane.
Lees het artikel op de mobiele website