De eerste en tevens laatste vrije training voor de Grand Prix van Brazilië zit er alweer op. De coureurs en teams hadden, net als in Qatar en de Verenigde Staten, maar één sessie de tijd om de auto's goed af te stellen voor de rest van het weekend.
Door de Sprintrace, verreden op zaterdag, is het format dit weekend weer helemaal anders dan we vorig weekend gewend zijn. Normaliter vinden er drie vrije trainingen plaats, waarna de auto's in parc fermé gaan en men de kwalificatie en de race rijdt. Maar in de Sprintweekend gaat het er iets anders aan toe.
De teams hebben maar één training de tijd om de auto juist af te stellen, waarna de auto's direct in parc fermé gaan voor de kwalificatie op vrijdagavond. Op zaterdag wordt er dan een Sprint Shoot-out gereden en een aantal uur later vindt ook de Sprint plaats. Max Verstappen is hier totaal geen fan van, maar er is goed nieuws voor de Nederlander, de GP van Brazilië is het laatste Sprintweekend van 2023.
Hoewel Verstappen geen fan is van het Sprint-format, is hij wel groot fan van winnen. Ook in Brazilië zal de Red Bull Racing-coureur op de hoogste trede van het podium willen staan, maar dan zal zijn auto goed mee moeten werken. Dat was aan het begin van de eerste vrije training nog niet het geval.
De stoel van Verstappen in zijn RB19 zat los, gaf de Nederlander aan op de radio. Dit zorgde er gelukkig niet voor dat zijn runplan aangepast moest worden en hij kon gewoon buiten blijven, waarna hij direct de snelste tijd op de harde band wist neer te zetten tot dan toe. Deze band beviel Verstappen blijkbaar zo erg, dat hij de rest van de sessie niks anders probeerde.
In 2022 werd Verstappen in zowel de Sprint als de race verslagen door de Mercedes, waarbij de bandendegradatie een grote rol speelde. Red Bull wilde koste wat kost voorkomen dat dat dit jaar weer gebeurt, waardoor ze de hele vrije training gebruikt hebben om de harde band te testen. Het team uit Milton Keynes heeft het vertrouwen dat het de zachte of medium band niet eens hoeft te gebruiken voor de kwalificatie, later vandaag.
Max eindigde hierdoor op de zestiende plaats, met teamgenoot Sergio Pérez achter zich op P18.
Overigens was Red Bull niet het enige team dat geen ronde neerzetten op een andere band dan de hards. Ook McLaren zette alleen rondetijden neer op de harde banden, waardoor Norris en Piastri achteraan eindigden.
Vooraan was het Ferrari met de snelste tijd van de sessie. Carlos Sainz ging rond in een 1:11.732, waarmee hij een tiende sneller was dan teamgenoot Charles Leclerc. Achter het Ferrari-duo vonden we George Russell terug, die twintig duizendsten langzamer was dan Leclerc, maar zijn ronde reed op een bandencompound harder.
Achter Russell was het een wirwar van coureurs en teams. Op P4 eindigde Nico Hülkenberg, P5 was voor Alex Albon, P6 ging naar Lance Stroll, op P7 vonden we Pierre Gasly, Guanyu Zhou op P8 en Logan Sargeant en Kevin Magnussen op P9 en P10 maakten de top 10 af.
Lees het artikel op de mobiele website