Max Verstappen en Red Bull Racing waren tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Japan weer in topvorm. Na het mindere resultaat in Singapore was Verstappen erop gebrand om in VT1 op Suzuka het beste uit zichzelf én de RB19 te halen. En met succes.
De Nederlander wist tijdens de eerste training de snelste tijd te rijden op iedere band waar hij op heeft gereden en niemand kon bij hem in de buurt komen. Na de hete en vochtige weersomstandigheden in Singapore, werden de coureurs in Japan begroet met koelere omstandigheden. Maar dit leek de Red Bull RB19 niet te deren.
Max Verstappen was de eerste coureur die naar buiten ging toen de lichten op groen gingen in de pitstraat, in een poging zijn auto zo goed mogelijk af te stellen voor de rest van het weekend. De 'nederlaag' in Singapore heeft ervoor gezorgd dat hij nóg meer motivatie heeft om in Japan te winnen.
Tijdens de eerste vrije training op Suzuka hebben de coureurs gebruik gemaakt van de zachte band, de mediums en de harde band, zoals normaal. Maar er werd ook getest met een 'prototype', de C2-band voor 2024. Deze werd vooral aan het begin van de sessie gebruikt en Verstappen wist hierop de snelste tijd te rijden.
De Limburger ging daarmee rond in een 1:32.442. Meer dan zeven tienden sneller dan Fernando Alonso achter hem. Lewis Hamilton zette de derde snelste tijd neer op het prototype band.
Daarna zagen we de coureurs hun snelste tijd op de zachte band neerzetten. Ook hier was Max Verstappen weer 'the man to beat'. Met zijn ronde van 1:31.647 kon niemand hem bijhouden. Carlos Sainz en Lando Norris maakten de top drie compleet, maar ook zij keken al tegen een achterstand van meer dan zes tienden aan.
Sergio Pérez kwam er niet aan te pas. De Mexicaan moest genoegen nemen met de elfde plek, op 1.3 seconde van Max Verstappen.
Voor thuiscoureur Yuki Tsunoda was het ook een positieve eerste sessie. De Japanner werd vijfde tijdens de eerste vrije training op Suzuka en zal hopen op punten in zijn thuisrace. Bij Charles Leclerc ging het iets minder. Aan het einde van de training vond hij zichzelf terug in de grindbak. Hij wist zijn Ferrari uiteindelijk wel terug te rijden richting de pits.
Lees het artikel op de mobiele website