De Grand Prix voor de Grand Prix van Groot-Brittannië zit erop. Na drie trainingssessies, waarvan één compleet verregend, moesten de coureurs op een verraderlijk circuit de startopstelling voor de race op Circuit Silverstone bepalen. Aan het begin van de sessie was de baan nog redelijk nat, maar door de brandende zon droogde het asfalt al snel op, waardoor vooral Q1 erg druk was.
Alle auto's gingen direct de baan op toen het licht op groen ging aan het einde van de pitsstraat en net als tijdens VT3 bewezen de Mercedes-coureurs snel te zijn. Ook Max Verstappen en de McLarens zetten competitieve rondetijden neer, terwijl Sergio Pérez, zoals wel vaker de afgelopen seizoenen, in het middenveld rondreed. Maar voor de Mexicaan werd het nog veel erger...
Valtteri Bottas en Charles Leclerc besloten als eerst om naar de zachte band over te stappen, waarna de rest van het veld volgde. Ook Red Bull-coureur Sergio Pérez stond op de slicks, maar kon niet lang profiteren van zijn zachte rubber. De teamgenoot van Max Verstappen schoot in Copse namelijk rechtdoor, waarna hij vast kwam te zitten in het grind en uit de kwalificatie lag. Dit betekent dat Pérez wederom in Q1 uitgeschakeld is, net als in Monaco en Canada het geval was.
Voor Pérez is dat slecht nieuws, aangezien hij onder druk staat bij het Oostenrijkse team. Op vrijdag bracht AMuS het nieuws naar buiten dat Red Bull het geduld met Pérez op begon te raken en Daniel Ricciardo ziet als mogelijke vervanger van Checo als teamgenoot van Verstappen. De Australiër zou tot en met de zomerstop de tijd hebben om zich te bewijzen bij het team uit Milton Keynes.
Maar waar de zachte banden onder de auto's gestoken waren, keerde de regen juist weer terug. De coureurs werden verteld dat ze zo snel mogelijk een goede rondetijd moesten noteren, aangezien het zéér snel weer nat zou worden. Voor Max Verstappen was dat nog even spannend, omdat hij erg laat in de pitstraat stond en dus pas als één van de laatsten zijn ronde kon starten. Toen hij in Copse arriveerde, waar Pérez van de baan schoot, gebeurde er bij de Nederlander hetzelfde en schoot hij rechtdoor. Verstappen kon nog wel door, maar leek zijn vloer te beschadigen op het grind.
Uiteindelijk kon Max zijn ronde alsnog verbeteren en eindigde Q1 als elfde, met Lando Norris achter hem op P13. Mercedes was het snelst, net als in VT3, met meer dan een seconde voorsprong op Verstappen.
Hoewel Verstappen niet direct uitgeschakeld werd door zijn trip door het grind, moest hij de rest van de kwalificatie wel uitrijden met schade aan zijn vloer. Dat betekende dat hij het zwaar had in Q2 en slechts op de zesde plaats eindigde, op meer dan twee tienden van Lando Norris, vooraan het veld. Maar waar Verstappen, met schade, zichzelf nog in de top tien wist te rijden, moest Charles Leclerc afhaken in Q2. De Monegask eindigde op P11, doordat hij in de laatste seconde eruit werd geduwd door Lance Stroll. Ferrari-teamgenoot Carlos Sainz ging wel door ging Q3.
In de derde sessie van deze kwalificatie was het een Brits feestje op Circuit Silverstone. Door de vloerschade aan de RB20 van Max Verstappen speelde de Nederlander niet de rol in de kwalificatie die hij eigenlijk had willen spelen en moest hij de spotlight laten aan het Britse trio: Lando Norris, George Russell en Lewis Hamilton. De McLaren-coureur en het Mercedes-duo vochten het uit om de pole position, waarbij uiteindelijk Russell zijn goede vorm uit Oostenrijk doorzette en op zondag op P1 mag starten.
De tweevoudig GP-winnaar versloeg Lewis Hamilton met bijna twee tienden, terwijl Norris tweeënhalve tiende tekort kwam op Russell. Max Verstappen eindigde op de vierde positie, wat ontzettend knap is met zijn 'significante vloerschade', zoals Red Bull het zelf noemde. Max verslaat Oscar Piastri namelijk nog wel, die als vijfde moet starten.
Lees het artikel op de mobiele website