Uitslag kwalificatie Formule 1 Grand Prix Hongarije 2024

| door R. Willems

De kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije begon heel anders dan de coureurs dit weekend gewend waren. Tijdens de vrije trainingen was het enorm heet, waarbij de temperatuur van het asfalt soms meer dan 50 graden aantikte, maar in de kwalificatie was niks van dat het geval. Voorafgaand aan de sessie waarin de grid zich gaat vormen begon het flink te regenen, waardoor de baan helemaal nat was en de temperatuur een stuk lager lag dan de coureurs gewend waren.

Echter hadden de teams en de coureurs geluk: vlak voor de kwalificatie stopte het ook weer met regenen en doordat de baan de hele dag flink veel zon heeft opgenomen, zat er nog zoveel hitte in het asfalt dat het water snel verdampte en de baan ook weer rap droog werd. Bij de eerste runs in Q1 kwamen de coureurs al direct naar buiten op slicks, welke meteen werkten.

Nico Hülkenberg was de eerste coureur die het aandurfde om een snelle tijd neer te zetten, waarna de rest van het veld volgde, allemaal op de zachte banden. In de regen bleek Lewis Hamilton onwijs sterk te zijn, aangezien hij in zijn Mercedes de snelste tijd neer wist te zetten, voor de Ferrari van Carlos Sainz en de Red Bull van Max Verstappen.

Maar waar Max Verstappen een degelijke tijd neer wist te zetten aan het begin van de sessie, ging het weer helemaal mis bij teamgenoot Sergio Pérez. De Mexicaan crashte hard in de muur bij bocht 8 en schreef zijn Red Bull af, in een weekend waar de druk volop de zesvoudig Grand Prix-winnaar staat. Het zal niet helpen in zijn verhaal bij Red Bull, waar hij nog twee jaar onder contract staat, maar hoogstwaarschijnlijk deze zomer al vervangen gaat worden, door een clausule in zijn contract!

Aan het einde van de sessie zakten de tijden ineens ontzettend hard, waardoor Pérez ook direct uit Q1 wegviel. Maar hij was niet de enige topper die wegviel. Ook Mercedes-coureur George Russell start achteraan op zondag, met een zeventiende tijd in de kwalificatie.

Lees ook

Mercedes verliest bijna beide coureurs

In Q2 was het even billenknijpen voor Mercedes. Het Duitse team was George Russell al kwijtgeraakt in Q1 en ook Lewis Hamilton had veel moeite in zijn W15. De zevenvoudig wereldkampioen, die vorige race nog als winnaar over de streep kwam, eindigde in Q2 op de tiende positie, met Nico Hülkenberg slechts 0.010 seconde achter hem. Ook Valtteri Bottas kwam dicht in de buurt, maar moest uiteindelijk 0.077 seconde toegeven op Hamilton.

Vooraan was het Lando Norris die aan het einde van de sessie de snelste tijd neerzette en daarmee Max Verstappen met meer dan twee tienden versloeg. Achter Max was het Oscar Piastri die een competitieve rondetijd noteerde, wat aantoont dat McLaren de grote favoriet is voor pole in Hongarije...

Spektakel in Q3

Tijdens de laatste kwalificatiesessie hebben de topcoureurs ons getrakteerd op een waar spektakel. Vooral de rondes van Max Verstappen en Lando Norris waren ontzettend sterk, waardoor de coureurs die we in de laatste races het veel tegen elkaar op hebben zien nemen, wederom met elkaar in gevecht zullen zijn op zondag. Maar Norris heeft, in tegenstelling tot Verstappen, wél hulp vooraan. Teamgenoot Oscar Piastri zette ook een geweldige tijd neer en wist zich te meten met de nummers één en twee in het kampioenschap.

Maar niet iedereen kende een goede laatste kwalificatiesessie. RB-coureur Yuki Tsunoda ging hard in de muur bij bocht 5, wat een rode vlag opleverde en de coureurs zich klaar moesten maken voor een laatste snelle run op de Hungaroring.

Na een lange tijd in de pits besloot Max Verstappen om uit zijn Red Bull te stappen en niet mee te doen aan de shoot-out aan het einde van de kwalificatie. Ook Fernando Alonso en uiteraard Yuki Tsunoda gingen niet verder, waardoor er zeven coureurs klaarstonden om de laatste runs in te gaan. Maar het werd al snel duidelijk waarom Verstappen besloot om binnen te blijven: niemand - behalve Daniel Ricciardo - wist zich meer te verbeteren in de laatste ronde, waardoor de grid al voor het einde van Q3 bepaald was.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen