Charles Leclerc heeft zojuist de Grand Prix van Monaco op zijn naam geschreven. Voor het eerst in zijn carrière wist hij zijn thuisrace te winnen. Oscar Piastri en Carlos Sainz werden tweede en derde. Max Verstappen finishte als zesde, na een moeizame race voor de Nederlander.
Leclerc was het hele weekend de favoriet in het prinsdom. In de drie vrije trainingen leek de Monegask met afstand het snelste in zijn Ferrari en op zaterdag veroverde hij al de poleposition, waardoor hij vooraan mocht starten. Verstappen kende juist een slechte kwalificatie, waarbij Nederlander niet verder kwam dan een zesde positie.
De race duurde een paar bochten en de rode vlag werd meteen getrokken. Sergio Pérez werd door Kevin Magnussen geraakt, waardoor de Mexicaan als een flipperkast over de baan schoot. De auto's van Pérez en Magnussen waren volledig afgeschreven. Ook Nico Hülkenberg werd in de sandwich meegenomen en ook voor hem was het einde race. Als Magnussen hier een penalty voor had gekregen, dan had hij de volgende race toe mogen kijken. De Deen is slechts een paar strafpunten verwijderd van een schorsing. Later beoordeelde de FIA het ongeluk als een race incident en dus werd er niemand bestraft.
Ook voor Carlos Sainz leek het einde verhaal. In bocht 1 raakte de Spanjaard de binnenkant van Piastri, waardoor hij een lekke band opliep. Dat leek de SF-24 fataal te worden, maar in de rode vlag-situatie kreeg Ferrari het voor elkaar om zijn bolide op tijd klaar te stomen voor de herstart.
En alsof dat nog niet genoeg was: beide Alpine-coureurs vlogen elkaar wederom in de haren. Esteban Ocon dook in een klein gaatje bij teamgenoot Pierre Gasly, waardoor ze elkaar raakten. Voor de ingang van de tunnel werd de auto van Ocon de lucht in gehesen na de touché met Gasly. Beide auto's waren daarna beschadigd en Ocon moest de rest van de race toekijken vanuit zijn motorhome. Gasly uitte zijn woede op de boardradio: "Wat doet hij nou weer? De auto is beschadigd!", zo klonk de Fransman.
Tijdens de rode vlag-situatie, hebben Leclerc, Piastri en Sainz de harde band onder hun auto geschroefd. Het doel hiervan was om de overige 77 rondjes in Monaco uit te rijden. Dit leidde tot een eentonige optocht, geleid door Leclerc.
Verstappen zat op de mediumband klem achter Russell. De Engelsman van Mercedes kreeg de opdracht om op zijn banden te letten en niet te jagen op Norris, die vierde reed. Dit leidde tot frustratie bij de Nederlander. "Op deze manier krijgen de rijders vooraan een gratis pitstop", zo klonk de engineer van Verstappen op de boardradio. De Limburger gooide er daarna nog een schepje bovenop, door te vragen of hij een kussentje mocht voor in zijn auto. Een poging om Russell te undercutten mocht niet baten. Uiteindelijk kwam Verstappen, achter George Russell, als zesde over de finish.
De laatste tien ronden heeft Piastri behoorlijk op zijn tandvlees moeten bijten. De banden van de Australiër begonnen het te begeven, waardoor Leclerc verder wegreed en Sainz alleen maar inliep. Door de beperkte inhaalmogelijkheden wist Piastri tóch de tweede plek te behouden en hiermee pakte hij zijn eerste podium van het seizoen.
Uiteindelijk kwam Leclerc als eerste over de streep. De Monegask wist hij zijn goede vorm eindelijk te belonen en de 'Monaco-vloek' te doorbreken. De Ferrari-coureur had sinds Oostenrijk 2022, geen race meer gewonnen, maar door zijn overwinning in zijn thuisland is hij flink ingelopen op Verstappen, die nog steeds aan de leiding gaat van het kampioenschap.
Red Bull-coureur Sergio Pérez is door Sainz en Norris ingehaald in de stand om de titel. De Mexicaan staat nu slechts vijfde in het wereldkampioenschap.
Bekijk hieronder de uitslag van de top 10 in Monaco:
1. | Charles Leclerc | Winnaar |
2. | Oscar Piastri | +7.152 |
3. | Carlos Sainz | +7.585 |
4. | Lando Norris | +8.650 |
5. | George Russell | +13.309 |
6. | Max Verstappen | +13.853 |
7. | Lewis Hamilton | +14.908 |
8. | Yuki Tsunoda | +1 lap |
9. | Alexander Albon | +1 lap |
10. | Pierre Gasly | +1 lap |
Lees het artikel op de mobiele website