F1 Nieuws

Max Verstappen en engineer in ongeloof door strategie Mercedes: 'Waanzin'

Max Verstappen en engineer in ongeloof door strategie Mercedes: 'Waanzin'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Max Verstappen en engineer in ongeloof door strategie Mercedes: 'Waanzin'

Max Verstappen en engineer in ongeloof door strategie Mercedes: 'Waanzin'
Red Bull Content Pool

Max Verstappen had het niet naar zijn zin, tijdens de Grand Prix van Monaco. Door een vroege rode vlag konden de eerste vier coureurs, die allemaal gestart waren op de medium banden, een gratis stop maken en wisselen naar de harde band. Deze harde band kan makkelijk tot het einde van de race mee, waardoor er van strategie weinig sprake meer was tijdens de race in Monte Carlo.

Normaliter zijn de pitstops het meest interessant in Monaco, aangezien daar een race gewonnen of verloren kan worden. Op de baan is inhalen schier onmogelijk, waarmee de pitstops cruciaal worden. Maar als de coureurs - door de rode vlag - geen pitstops hoeven te maken, ontbreekt ook dat stukje spektakel in het F1-weekend in Monaco.

Maar het kan nóg erger: je kan zijn gestart op de harde band en in de rode vlag-situatie al wisselen naar de medium band. Dat betekent dat je nóg meer moet managen en ver onder je eigen tempo moet rijden. Dat was het geval bij George Russell, Max Verstappen en Lewis Hamilton. Vooral Verstappen was slachtoffer, aangezien hij in de Mercedes-sandwich zat en best wel wat tempo wilde maken in de race, maar compleet vastzat achter Russell. De Brit had juist totaal niet de intentie om het gaspedaal in te trappen, tot ergernis aan de pitmuur van Red Bull.

Max en engineer snappen strategie Mercedes niet

Over de boordradio werd Max Verstappen bijgehouden over wat George Russell te horen kreeg vanuit zijn team. Mercedes vertelde Russell om het rustig aan te doen, waar race-engineer Gianpiero Lambiase niks van begreep. Tegen Verstappen zegt GP: "Ik weet niet helemaal zeker waarom Russell zo langzaam gaat. Hij geeft ze uiteindelijk gewoon een gratis pitstop", aldus de engineer van Verstappen.

En waar GP bang voor was, gebeurde een aantal ronden later ook. De vierde man op de baan, Lando Norris, had na twintig rondes al een gratis 'safety car-pitstop' ten opzichte van George Russell. De Brit kon niet geloven dat dit de strategie van Mercedes was: "Lando heeft nu een safety car-stop op Russell. Dat is echt waanzin", zei Lambiase.

Daarop zei Verstappen dat hij niet veel anders kon doen dan het tempo van Russell matchen, aangezien er geen mogelijkheid is om voorbij te gaan in Monaco. De Nederlander was er he-le-maal klaar mee en liet duidelijk merken dat hij zich kapot verveelde in de Red Bull-bolide, maar dat er geen andere optie was...

"Ja, we kunnen niet veel doen. Ik probeer gewoon niet te dichtbij te komen. Tering, dit is saai. Ik had mijn kussen mee moeten nemen", aldus Verstappen.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties