Na de eerste en enige vrije training was het in Austin tijd voor de sprintkwalificatie, waar de coureurs zullen bepalen wie welke gridpositie krijgt tijdens de Sprint op het Circuit of the Americas. Op zaterdag, om 19:00 Nederlandse tijd, staat de Sprint op de planning, waar de winnaar acht punten kan behalen.
Tijdens de eerste vrije training voor het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten werd duidelijk dat de Red Bull Racing RB21 in de kwalificatiesimulaties niet helemaal lekker lag. De auto van Max Verstappen klapte te veel op het asfalt, waardoor hij neerwaartse druk tekort kwam en daardoor genoegen moest nemen met de vijfde positie.
En na de vrije training was het direct tijd voor de sprintkwalificatie, welke anders wordt verreden dan een normale kwalificatie. De eerste en tweede sessie moeten coureurs namelijk op de medium banden rijden, waarna in SQ3 pas de zachte banden naar buiten zullen komen. Daarnaast zijn de sessies korter dan normaal, waardoor de coureurs allemaal direct naar buiten willen komen.
Dat gebeurde in SQ1 dan ook. Het gehele veld kwam direct naar buiten en kwamen erachter hoe goed hun auto dit weekend daadwerkelijk was. Daarbij merkte Max Verstappen meteen dat zijn Red Bull RB21 een stuk beter lag dan in VT1. De Nederlander zette in zijn eerste ronde een 1:34.140, waarmee hij bijna een tiende sneller was dan Lewis Hamilton in de Ferrari.
Achter de zevenvoudig wereldkampioen volgden de McLaren-coureurs, die moesten volgen op meer dan anderhalf tienden na de eerste runs. Yuki Tsunoda en Charles Leclerc, de teamgenoten van de coureurs op P1 en P2, stonden aan het einde van SQ1 in de gevarenzone, waardoor zij echt nog aan moesten zetten. Daarin bleek Leclerc net genoeg gedaan te hebben - maar werd Yuki Tsunoda in het eerste deel al uitgeschakeld.
Max Verstappen eindigde uiteindelijk op P2, op anderhalf tiende van Lando Norris. Oscar Piastri, Lewis Hamilton en Nico Hülkenberg maakten de top vijf compleet.
In de tweede sessie kwam Max Verstappen weer meteen naar buiten, waarin hij een snelle tijd wist neer te zetten. De Nederlander ging naar een 1:33.163, waarmee hij de snelste tijd had neergezet. Echter ging Norris niet lang daarna onder de tijd van Max door, waarbij de Brit bijna anderhalf tiende sneller was dan de Red Bull-coureur. Oscar Piastri kwam niet aan de tijd van Verstappen en eindigde daarmee op P3.
Richting het einde van de top 10 was het echter een stuk spannender, waar Lewis Hamilton en Charles Leclerc met elkaar in gevecht waren voor de laatste plaatsen in SQ3. De Ferrari-coureurs hadden echter geluk en wisten allebei door te gaan naar het laatste deel, wat betekende dat onder andere Kimi Antonelli en Isack Hadjar het strijdtoneel moesten verlaten.
Het was inmiddels zaterdag in Nederland toen de laatste kwalificatiesessie van start ging. Hierin besloot Max Verstappen een keer om niet direct naar buiten te gaan. Die eer lag bij George Russell en de Williams-coureurs, terwijl de andere rijders de eerste paar minuten in de garage bleven.
Met nog drie minuten te gaan kwamen ook de andere coureurs naar buiten, die zagen dat George Russell de snelste tijd van de sessie had gereden - met een 1:32.888. De Brit ging daarna ook direct naar buiten, waardoor hij zijn tijd ook niet meer zou kunnen verbeteren. Het was nu aan de concurrentie om onder die tijd door te gaan.
En vier coureurs wisten dat ook te doen. Max Verstappen ging uiteindelijk naar de snelste tijd, door 0.071 sneller te gaan dan McLaren-coureur Lando Norris. De Brit was op zijn beurt weer sneller dan teamgenoot Oscar Piastri, die in de Sprint Sauber-coureur Nico Hülkenberg naast zich zal hebben. Het belooft een spannende Sprint te worden, met Norris en Verstappen op de eerste startrij in Austin...
Lees het artikel op de mobiele website