Lando Norris heeft de Sprintrace op Interlagos gewonnen. Kimi Antonelli en George Russell kwamen als tweede en derde over de streep.
Het is dit weekend erop of eronder voor Max Verstappen. De Nederlander kende een zeer teleurstellende vrijdag met een slechte eerste vrije training, wat werd opgevolgd met een zesde plek in de Sprintkwalificatie. Lando Norris staat 36 punten voor op de Nederlander en dus kan Verstappen zich geen misstap veroorloven.
De strategieën lopen behoorlijk uiteen bij de teams. Binnen de top tien starten Norris, Oscar Piastri, Fernando Alonso, Lance Stroll en Nico Hülkenberg op de mediums, terwijl Kimi Antonelli, George Russell, Verstappen, Charles Leclerc en Isack Hadjar op de softs beginnen.
Verstappen wist bij het vertrekken van de lijn direct voorbij Alonso te komen. Antonelli kende een stroeve start op het halfnatte Interlagos, maar wist daarop wel schadevrij door de eerste bochtencombinatie te komen, waarop hij al snel aanhaakte Norris.
In de tussentijd is het Oliver Bearman die kort een gele vlag-situatie doet ontstaan dankzij een touché met Liam Lawson. De Haas-rijder weet na een fraaie pirouette zijn weg te vervolgen.
De winnaar van de start is duidelijk Lewis Hamilton, die vanaf de elfde naar de achtste plek weet te rijden binnen de eerste drie bochten. De Brit was op de vrijdagavond het slachtoffer van een gele vlag, die werd veroorzaakt door zijn teamgenoot Leclerc, waardoor hij SQ3 toen niet haalde.
In ronde zes ontstaat er totale chaos op de baan. Plots liggen Oscar Piastri, Nico Hülkenberg en Franco Colapinto van de baan na het uitkomen van bocht 3. De drie rijders rijden allen over de natte kerbstones en verliezen daardoor de auto. Geweldig nieuws voor Norris, die daardoor maar liefst acht punten uit kan lopen.
De bandenstapel is uiteindelijk zodanig beschadigd door de crashes dat de wedstrijdleiding in de achtste ronde kiest om een rode vlag te zwaaien.
Onder de rode vlag werkt het team van Sauber keihard aan de auto van Hülkenberg. De Duitser kwam hard in aanraking met de bandenstapel, waardoor zijn bolide flink beschadigde, maar uiteindelijk weet het team de auto net voor tijd te repareren.
De wedstrijdleiding kiest voor veiligheid en gaat voor een rollende herstart. Meteen zijn een aantal opvallende bandenkeuzes te zien, want Verstappen is van zacht naar medium gegaan. Norris is juist naar de zachte band gegaan, net als Alonso.
Verstappen heeft een slechte herstart en moet er alles aan doen om Alonso achter zich houden. Ook de Mercedes-rijders en de mannen van Ferrari zijn keihard met elkaar in gevecht, terwijl wedstrijdleider Norris zonder problemen weg weet te komen. Het ligt allemaal heel dicht bij elkaar, maar iedereen weet zijn auto heel te houden.
Verstappen weet Alonso vervolgens vrij snel af te schudden, maar Russell blijkt moeilijk bij te benen. De Nederlander lijkt een overwinning uit zijn hoofd te kunnen zetten, of er moet een wonder gebeuren.
Het grootste gevecht gaat tussen Alonso en Leclerc. De Spanjaard doet er alles aan om zijn Aston Martin zo breed mogelijk te maken, want Leclerc is duidelijk sneller dan hem. Het resultaat is een DRS-trein waar zelfs concurrenten achterin het veld over klagen.
Met nog zes ronden te gaan is het duidelijk dat Norris' zachte band het voordeel aan het verliezen is, waardoor Antonelli binnen een seconde komt.
Het slot is razend spannend, met Antonelli vol in de DRS van Norris. De Britse rijder is nu volledig gefocust op het verdedigen van het maximale resultaat. De exits van Norris zijn echter zo sterk dat Antonelli er niet langs kan komen. Dat geldt niet voor Alonso. De Spanjaard moet zijn meerdere erkennen in Leclerc en ook Hamilton zit in zijn nek.
De Sprint van thuisheld Bortoleto eindigt in een drama. De Braziliaan rijdt in de laatste ronde keihard de bandenstapel in bij het proberen van een inhaalpoging. De Sauber-rijder geeft gelukkig via de boordradio aan dat hij oké is.
Uiteindelijk finisht Norris onder een gele vlag als eerste. Antonelli en Russell worden tweede en derde, met achter hem Verstappen, Leclerc, Alonso, Hamilton en Gasly.
Lees het artikel op de mobiele website