De tweede vrije training voor de Grand Prix van Italië heeft gezorgd voor gejuich op Autodromo Nazionale Monza. De sessie werd namelijk als snelste afgesloten door Carlos Sainz, die zijn Ferrari rond liet gaan in een 1:21.355.
Daarmee was de Spanjaard de snelste coureur in VT2, maar veel scheelde het niet. Lando Norris kwam het dichtste bij de tijd van Sainz, maar moest toezien hoe de eenmalig GP-winnaar 0.019 seconde sneller ging. De McLaren-coureur was vooral in de tweede sector, het bochtige gedeelte van de baan, erg sterk.
Voor Red Bull Racing bleek de test uit de eerste vrije training zijn vruchten te hebben afgeworpen. In VT1 reed Sergio Pérez rond met een 'low-drag' achtervleugel, terwijl Max Verstappen een vleugel gebruikte die meer luchtweerstand veroorzaakte, maar daardoor de achterbanden spaarde.
De set-up van Pérez bleek beter te werken, aangezien Verstappen in de tweede vrije training net als zijn teamgenoot met de lagere achtervleugel reed. Dit zorgt ervoor dat de RB19 een hogere topsnelheid bereikt op het rechte stuk, wat nodig zal zijn in de kwalificatie.
Red Bull Racing is dit seizoen namelijk niet vaak dominant geweest in de kwalificaties en in Italië lijkt dat ook weer het geval te worden. Sergio Pérez en Max Verstappen kwamen niet verder dan respectievelijk de derde en vijfde plaats tijdens VT2. Pérez kwam bijna twee tienden tekort op de tijd van Sainz, terwijl Verstappen bijna drie tienden moest toegeven. De Nederlander had wel last van verkeer in zijn snelle ronde.
Waar de eerste vrije training zonder problemen verliep werd VT2 wel twee keer stilgelegd. Aan het begin van de sessie kwam de Aston Martin van Lance Stroll stil te staan met een probleem aan de brandstofleiding, waardoor de rode vlag werd gezwaaid.
Daarnaast zorgde Sergio Pérez aan het einde van de training voor de tweede rode vlag. De Mexicaan ging wijd in Parabolica, probeerde zichzelf te herstellen, maar spinde daardoor in het grind. Zijn RB19 groef zichzelf in het grind en hij moest uit zijn auto klimmen, waardoor de lange runs onderbroken werden.
Lees het artikel op de mobiele website