Marc Priestley, voormalig ingenieur bij McLaren, waar hij onder andere de race-engineer van Kimi Raikkonen was, heeft zich uitgesproken over het incident tussen Max Verstappen en Lando Norris in Oostenrijk. Tijdens de Grand Prix op de Red Bull Ring raakten de twee 'titelkandidaten' verstrikt in een strijd om de koppositie, wat er van beide kanten hard aan toe ging.
Door een mislukte pitstop van Red Bull Racing was Verstappen - die acht seconden voor lag op Norris - zijn voorsprong volledig kwijt. De Nederlander moest het de laatste ronden van de race dan ook uitvechten met zijn goede vriend - die inmiddels geen vriend meer lijkt te zijn - en dat ging er pittig aan toe. Vanuit Norris worden er agressieve inhaalactie gemaakt, terwijl Verstappen op een agressieve manier de deur dichtgooide bij de Brit.
Volgens Priestley, die inmiddels Formule 1-journalist is geworden, is Verstappen zich in deze strijd meerdere keren over de schreef gegaan. De Brit zag Max 'bewegen onder het remmen', maar incidenten werden telkens voorkomen door Norris. Echter kon de McLaren-coureur niet alle capriolen van Verstappen ontwijken, waardoor ze in ronde 64 een touché hadden. Dat was volledig de fout van Max, laat Priestley weten op zijn YouTube-kanaal.
"In ronde 64, de ronde waarin de botsing plaatsvond, bewoog Max Verstappen het ergste onder het remmen, wat hij al meerdere keren daarvoor deed. Wat er gebeurde was dat Max voor de binnenste lijn ging, wat geweldig was voor Lando omdat hij remde in het ingerubberde gedeelte van het circuit, hij kon normaal remmen op de remlijn, maar wat er toen gebeurde was dat Max naar links opschoof en hij geen wagenbreedte over liet. Daarom was er contact", zo begint de Brit.
De voormalig McLaren-ingenieur vindt dat de stewards nog vrij mild waren, met hun tien seconden tijdstraf voor Verstappen. In zijn ogen had de Nederlander harder gestraft mogen worden, omdat hij gevaarlijk acteerde op de baan.
"De stewards vonden het een overtreding, maar ik zie in geen enkele wereld de stewards alleen zeggen dat dit een overtreding is. Dit was namelijk enorm gevaarlijk. Als ze meer dan tien seconden straf hadden gegeven, had ik ook gezegd dat het eerlijk was."
Dat dit incident überhaupt plaats kon vinden, is volgens Priestley volledig te danken aan het gedrag van Verstappen. Hij vond de Red Bull-coureur terugvallen in oude gewoontes, waarbij hij concurrenten van de baan drukte als het hem even niet uitkwam dat hij ingehaald werd. Daarnaast dacht Priestley dacht de touché een wraakactie was van Verstappen, voor de eerdere inhaalpogingen van Norris.
"Wat het zo gevaarlijk maakte, was dat het leek alsof het een vergelding was. Kijk, ik beoordeel dit van buitenaf, maar het leek op de agressiviteit die we in het verleden hebben gezien. Het was weer die onvolwassen Max, iets wat we de laatste tijd niet gewend zijn. Ik heb enorm veel respect voor Max Verstappen, de manier waarop hij normaal rijdt, en toch leek dat hier allemaal niet meer te gelden."
Lees het artikel op de mobiele website