Afgelopen weekend stond de Formule 1-wereld in de hens, nadat Max Verstappen en Lando Norris in een crash beland waren tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Ronde na ronde kwam het al bijna tot een touché, door de agressieve aanvallen van Norris en de agressieve verdediging van Max Verstappen, maar telkens wisten ze elkaar te ontwijken. Tot ronde 64, waarin hij wél misging in bocht 3.
In de slotfase van de race op de Red Bull Ring ging het hard tegen hard tussen Verstappen en Norris, waarbij beide coureurs hier en daar over het randje gingen. Door de touché eindigde Verstappen op de vijfde plaats, terwijl Norris uitviel, waardoor de Nederlander tien punten uitliep in het wereldkampioenschap. Maar niemand heeft het eigenlijk over de titelstrijd op dit moment, het gaat alleen om de crash van Verstappen en Norris, dat veel stof heeft doen opwaaien in de Formule 1.
Max Verstappen, die de afgelopen jaren dominant is geweest in de Formule 1, kreeg een lading kritiek over zich heen waar een paard de hik van krijgt. Sinds zijn heftige titelstrijd met Lewis Hamilton in 2021 is hij weinig meer betrokken geraakt bij incidenten, waardoor veel F1-kenners van mening waren dat hij volwassener geworden was. Maar nu het één keer weer mis is gegaan, zijn de criticasters naar buiten gekomen. Volgens hen laat Verstappen nu weer zijn echte gezicht zien.
Vooral in de Britse media gaat het er flink aan toe, waar Olav Mol al bang voor was. De Ziggo Sport-commentator liet weten dat hij polariserende reacties zou verwachten vanuit het Engelse kamp, zeker nu de Grand Prix op Silverstone eraan zit te komen. Mol maakt zich dan ook zorgen om de veiligheid van Max op het Britse circuit.
Lees ook
Ted Kravitz geeft update over 'verbroken vriendschap' Max Verstappen en Lando Norris
Vader Lando Norris bemoeit zich met situatie en liked controversieel bericht
Steward spreekt zich uit
Maar niet alleen vanuit de media krijgt Max Verstappen ervan langs. Eén van de stewards, die Verstappen een straf uitdeelde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, heeft zich nu uitgesproken over het incident. Johnny Herbert, voormalig Formule 1-coureur en Sky-analist, is tegenwoordig steward in de Formule 1. De Brit was ook aanwezig in Spielberg en besloot Verstappen daar een tien seconden tijdstraf te geven, alsmede ook twee strafpunten op zijn licentie. Herbert legt bij CoinPoker uit waarom die keuze gemaakt werd.
"Het was de schuld van Max. Hij is een harde racer. Hij is heel, heel moeilijk te verslaan. Hij intimideert iedereen. Die intimidatie is iets wat Lewis, Michael Schumacher en Ayrton Senna altijd hebben gedaan. Als je het opneemt tegen Max zoals hij vandaag rijdt, moet je als Lando op een gegeven moment zeggen: 'Ik ben hier. Ik zit aan je zijkant. Je probeert me van het circuit te drukken. En ik ga niet weg'", zo begint Herbert.
Volgens de steward was Verstappen ook volledig verantwoordelijk voor alle incidenten, omdat Norris juist te werk ging: "Lando deed wat juist was. Hij bewoog niet. Dat was niet nodig. Sommige mensen zeiden dat hij had kunnen bewegen. Maar zo versla je Max niet en zo win je de Grand Prix niet."
Tekst gaat verder onder foto
Max Verstappen weer agressief
Dat Verstappen zo agressief reageerde op de aanvallen van Lando Norris is volgens Herbert iets wat altijd in de Nederlander heeft gezeten. De laatste jaren kwam dat wat minder naar voren, door het feit dat zijn auto veel sneller was dan de rest van het veld. Maar nu McLaren een auto heeft die met de Red Bull kan vechten, wordt het voor Herbert interessant om te zien hoe Verstappen gaat reageren.
"Het is de kant van Max die altijd [deel van zijn wapenarsenaal] is geweest. We hebben het een tijdje niet gezien, omdat hij zo dominant is geweest. Het is interessant om te zien hoe hij reageert onder druk. Hij was het niet eens met de straf die hij kreeg, die ook twee punten op zijn racelicentie inhield."
"Ik weet zeker dat hij erover nadenkt en als hij tijd heeft gehad om erover na te denken en de video te bekijken, zal hij begrijpen dat dit geen situatie is waar hij weer in terecht kan komen, omdat het zijn kansen om dit jaar het wereldkampioenschap te winnen zou kunnen schaden. Het is goed dat hij voor het eerst sinds lange tijd onder druk staat. Lando en McLaren hebben er flink aan gesleuteld en nu zie je die kleine barstjes verschijnen. Max moest terug naar zijn harde zelf die soms gewoon over de schreef gaat en zichzelf in de problemen brengt."
Lees ook
Toto Wolff neemt het op voor Max Verstappen en haalt claim McLaren onderuit
McLaren-baas heeft tip voor Max Verstappen na crash met Lando Norris
Verstappen raakte Norris met opzet
Volgens Herbert was de touché tussen Verstappen en Norris overigens niet 'onhandig', zoals Verstappen het zelf noemde. De Formule 1-steward zag Max met opzet tegen de McLaren van Norris aanrijden, nadat hij al een aantal keer met opzet de deur hard had dichtgegooid voor de neus van de Brit. Mede hierdoor besloten Herbert en de andere stewards dat de zwaarst 'mogelijke' straf aan Verstappen gegeven moest worden.
"Het is opzettelijk en daarom gebruik ik het woord intimidatie, waarbij hij tot het uiterste gaat zonder zelf in de problemen te komen. Maar dit heeft hij altijd al gehad in zijn geschiedenis. Ik hou van competitie omdat ik denk dat het een heel belangrijk onderdeel van racen is. Maar soms houd ik er niet van als het zover komt dat je een auto van het circuit af dwingt. Daar gaat het niet om. Het gaat om het plaatsen van de auto. Hij plaatst de auto heel goed, maar hij heeft gewoon de neiging om iedereen in een positie te zetten die verder gaat dan de ongeschreven code van de coureur. Dat zagen we in Oostenrijk", gaat Herbert verder.
Over de straf kan de Brit maar één ding zeggen: als er een zwaardere straf mogelijk was voor een dergelijke overtreding, had Verstappen die 100% ontvangen. Zo erg vond hij het vergrijp van de Red Bull-coureur.
"Dat is de hardste [straf, red.] die kan worden toegepast onder de FIA-richtlijnen waaronder wij als stewards werken. McLaren heeft gezegd dat het strenger had gemoeten, maar dat is het spel dat alle teams spelen. Als iemand over de kop was gegaan of over het circuit was gerold, weet ik niet of dat iets zou hebben veranderd. Een coureur van het circuit dwingen of een incident veroorzaken, daar viel het onder. Dat was de maximale sanctie die we hadden kunnen nemen", zo sluit de voormalig F1-coureur af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties