Franz Tost heeft voor wat paniek bij fans van Max Verstappen gezorgd. De voormalig teambaas van de Nederlander, die hem iets meer dan een jaar onder zijn hoede nam bij Scuderia Toro Rosso, heeft laten weten dat het nemen van een tussenjaar een vrij logische optie zou zijn voor Verstappen, in 2026. Dit vanwege de huidige prestaties van Red Bull Racing.
Het is geen geheim dat Max Verstappen niet tevreden is met hoe de zaken verlopen bij het Oostenrijkse team. De viervoudig wereldkampioen neemt alleen genoegen met de eerste plaats en op dit moment ziet het er naar uit dat dat kansloos is, omdat de McLaren van Oscar Piastri en Lando Norris een aantal klassen beter is dan de RB21 - vooral in de race.
Vanuit Red Bull komen er de aankomende races een paar updates - waar Helmut Marko overigens niet al te veel vertrouwen in heeft - welke er voor moeten zorgen dat Verstappen een auto krijgt die kan strijden met de McLaren. En volgens Franz Tost is dat ook echt nodig, anders is een vijfde titel van Verstappen nú al afgeschreven.
"Deze update moet goed zijn, en dat geldt ook voor Ferrari en Mercedes. Anders is het wereldkampioenschap voorbij en blijft McLaren de rest van het seizoen domineren. Dan kan zelfs een uitzonderlijke coureur als Max Verstappen niets meer doen", zegt de Tiroler bij F1-Insider.
En dat zorgt er weer voor dat Verstappen mogelijk over zijn toekomst bij Red Bull Racing moet gaan nadenken na de race in Imola. Als de update niet brengt wat ervan wordt verwacht, is de kans aanwezig dat hij alsnog besluit om te vertrekken bij het team - hoewel hij tot nu toe telkens heeft aangegeven loyaal te blijven.
Volgens Tost, die inmiddels adviseur is bij het team uit Milton Keynes, zijn er meerdere mogelijkheden. Mercedes of Aston Martin zou een mogelijke bestemming kunnen zijn voor de viervoudig wereldkampioen, maar de Oostenrijker ziet nóg een optie voor Max: een tussenjaar nemen.
Zeker nu hij net vader is geworden is dat wellicht helemaal geen gekke gedachte: "Ik kan me ook voorstellen dat Max een jaartje vrij neemt en rustig bekijkt wie de nieuwe autoregels en de nieuwe motoren technisch gezien het beste heeft geïmplementeerd. En dan weer terugkomt. Want één ding is zeker: iedereen wil Max in het team als het kan. Ten eerste omdat hij elk team aanzienlijk beter maakt, en ten tweede om te voorkomen dat iemand anders hem binnenhaalt", aldus de voormalig teambaas van Verstappen.
Lees het artikel op de mobiele website