David Sanchez maakte afgelopen jaar de overstap van Ferrari naar Mclaren, maar mocht drie maanden geleden pas voor het eerst aan de slag. De specialist in aerodynamica moest van de Mclaren een auto maken die goed door de lucht heen kan snijden. Maar slechts drie maanden heeft zijn periode bij McLaren geduurd, voordat hij alweer weg was. Teambaas Andrea Stella legt aan Motorsport.com uit waarom Sanchez vertrok.
Ondanks dat Mclaren een auto ontworpen heeft die zich zeker met de top-5 kan meten, kwam het avontuur van Sanchez bij Mclaren vroegtijdig ten einde. "We waren het er allemaal over eens dat het model zelf erg goed is. Maar als je de technische configuratie moet vinden, moet je er ook voor zorgen dat het inspeelt op de sterke punten van de mensen. We hebben hier met David [Sanchez, red.] over gesproken en we realiseerden ons dat zijn niveau van expertise en competentie mogelijk hoger ligt dan de rol die hij bij McLaren had", begint McLaren-teambaas Stella.
Normaal gesproken wachten teams langer om medewerkers de tijd te geven, in de hoop dat het alsnog iets moois kan worden, maar in dit geval werd besloten om direct uit elkaar te gaan. Stella legt uit waarom dat zo is: "Drie maanden is niet veel in een gewone industrie, maar in de Formule 1 is dat lang. Om hem een eerlijke kans te geven om ergens anders met een grotere rol aan de slag te gaan, dan kunnen drie maanden het verschil maken. ik wens hem het allerbeste voor de toekomst", aldus de Italiaan.
Stella zelf zal tijdelijk de werkzaamheden van Sanchez overnemen. Peter Prodromou zal de rol blijven vervullen als technisch directeur aerodynamica en Rob Marshall, overgekomen van Red Bull Racing, zal de hoofdontwerper van de auto worden. Stella reageerde ondanks het vertrek van Sanchez toch blij te zijn met deze nieuwe structuur. "Het belangrijkste nieuws dat relevant is voor McLaren is dat we een vernieuwde, geëvolueerde technische structuur hebben, die McLaren volgens mij in een nog sterkere positie plaatst dan voorheen".
Mclaren bezit momenteel de derde plaats in het constructeurskampioenschap. Het is duidelijk dat Ferrari en Red Bull momenteel een betere auto hebben. Maar ondanks dat wist de Engelsman Lando Norris voor het team uit Woking al wel een podium binnen te slepen, tijdens de Grand Prix van Australië.
Lees het artikel op de mobiele website