Will Buxton vergelijkt actie Red Bull met groot schandaal in Formule 1-geschiedenis

| door R. Willems

Sergio Pérez zal de Grand Prix van Spanje moeten aanvangen met een drie plaatsen gridstraf. De Mexicaan, die in Montreal een verschrikkelijk weekend kende, plantte zijn Red Bull in de muur, nadat hij aan probeerde te remmen op het natte gedeelte van de baan. Na deze crash verzocht Red Bull Pérez om terug te keren naar de pits, zodat hij geen safety car zou veroorzaken, wat nadelig zou kunnen zijn voor teamgenoot Max Verstappen.

Op het moment van de crash van Pérez, reed Verstappen aan kop van de race. De Limburger had een voorsprong van 5 seconden op Lando Norris en leek op weg naar zijn zesde overwinning van het seizoen. Als Pérez op de plek van het ongeval was blijven staan, had dat een [virtual] safety car opgeleverd en zou de voorsprong van Verstappen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Dat wilde Red Bull voorkomen, waardoor ze Pérez terug naar de pitstraat haalden.

Maar hierdoor moest de Mexicaan met een loshangende achtervleugel over het circuit rijden, iets waar de FIA totaal niet blij mee was. Zij waren van mening dat Red Bull een onveilige auto terug de baan op hadden gestuurd, en nadat Red Bull toegaf dat ze dat deden om een safety car te voorkomen, kreeg het team een geldboete van 25.000 euro. Daarnaast ontving Sergio Pérez een gridstraf van drie plaatsen, voor de eerstvolgende race - in dit geval de Grand Prix van Spanje.

Lees ook

Buxton kwaad op Red Bull

Veel mensen vonden deze straf nogal zwaar, zeker voor Sergio Pérez. Maar F1TV-presentator Will Buxton is van mening dat de FIA veel te coulant is geweest richting Red Bull Racing. De Brit had het team van Max Verstappen véél harder aangepakt willen zien worden en vergelijkt deze actie met Crashgate.

In 2008 heeft Renault met opzet een crash veroorzaakt, tijdens de Grand Prix van Singapore, waardoor de safety car naar buiten kwam en Fernando Alonso die race kon winnen. Volgens Buxton komt deze actie van Red Bull erg in de buurt van dat schandaal uit de Formule 1-geschiedenis. Op X laat Buxton zijn mening over het incident weten.

"Persoonlijk denk ik dat de repercussies voor het team bij lange na niet genoeg zijn. Het team heeft toegegeven dat ze Pérez hebben opgedragen om willens en wetens de regels te overtreden en daarmee andere coureurs in gevaar te brengen [daarom bestaat de regel] om zo een safety car te vermijden, waarvan ze wisten dat ze daarmee de overwinning konden verliezen. Draai de uitkomst van de redenering om en je hebt een team dat een coureur vertelt de regels te overtreden om een safety car te creëren om hen te helpen winnen. Het ligt heel dicht bij elkaar. De ene is een plaats op de grid en een boete. De andere is Singapore 2008 [Crashgate, red.]", aldus Buxton.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen