Zak Brown legt uit waarom hij zo kwaad is op Red Bull: 'Stel je voor dat het Max tegen Oscar is...'

| door R. Willems

In 2024 staan er, zoals we al jaren gewend zijn, twee teams van Red Bull op de grid. Al sinds 2005 heeft de fabrikant van energieblikjes twee teams in beheer, maar sinds afgelopen winter is er ontzettend veel commentaar gekomen op die constructie. Vooral Zak Brown, CEO van McLaren Racing, maakt zich zorgen om deze ontwikkeling.

De Amerikaan, die onlangs een open brief stuurde over deze samenwerking, is van mening dat het de sport meer kwaad dan goed doet als er twee teams van dezelfde eigenaar op de grid staan, zeker nu de teams steeds meer en meer naar elkaar toegroeien. Afgelopen jaren reed het zusterteam van Red Bull Racing als AlphaTauri in de Formule 1 en vielen de resultaten vaak tegen, waardoor er werd besloten om meer onderdelen van Red Bull te kopen, zodat ook het tweede team competitief zou worden.

Daarnaast vond er een naamsverandering plaats binnen het team uit Faenza. Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda zullen dit jaar uitkomen voor Visa Cash App RB [Racing Bulls], maar RB is de officiële naam dat wordt gebruikt door het team. Dit is nogal verwarrend, aangezien Red Bull Racing ook vaak als RB wordt afgekort, maar daar heeft Brown nog niet zo'n moeite mee. Hij is vooral kwaad dat 'RB' gebruikt kan worden als hulpje voor Red Bull Racing.

Bij Motorsport.com legt Brown uit waarom hij daar zo tegen de constructie van Red Bull/RB is: "Ik denk niet dat ze vals spelen, maar de regels zijn niet geschikt voor het doel. Er is geen andere grote sport die ik ken waar je twee teams kunt bezitten die met elkaar concurreren. Het is in geen enkele andere sport toegestaan, vanwege politieke invloed en mogelijke handel van spelers. Het is [niet toegestaan] om alle redenen die je maar kunt bedenken", begint Brown.

De McLaren-baas geeft een voorbeeld van een mogelijk scenario, waarin RB wordt gebruikt als hulpje van Red Bull Racing: "Stel je voor dat het Max [Verstappen] tegen Oscar [Piastri] is. Oscar kwalificeert zich als 10e en Max staat op pole. De beste strategie is om op mediums te starten. Maar de RB's kwalificeren zich als negende en elfde, dus laten ze ze allebei op soft zetten om de anderen dwars te zitten."

Lees ook

Uitdelen intellectual property

Naast het feit dat Brown van mening is dat RB gebruikt kan worden door Red Bull Racing in het gevecht tegen hun rivalen, heeft de Amerikaan moeite met nog een aspect van deze constructie: het heen en weer verschuiven van personeel. Niet alleen coureurs worden gedeeld tussen de teams - rijders worden bij het zusterteam opgeleid om bij Red Bull Racing te eindigen - maar ook ingenieurs en andere knappe koppen.

Brown is van mening dat dit niet eerlijk is tegenover de rest van de grid. Als McLaren een ingenieur weg wil halen bij bijvoorbeeld Alpine, moeten zij vaak een jaar wachten voor ze diegene kunnen gebruiken. Dit vanwege 'gardening leave', de periode dat een persoon niet mag werken tijdens de opzegtermijn, zodat deze geen actuele informatie mee kan nemen naar het nieuwe team.

Maar bij Red Bull/RB is dit niet het geval. Omdat deze teams onder dezelfde eigenaar vallen, zal geen van beide teams een 'gardening leave' instellen. Ingenieurs kunnen overstappen wanneer ze willen en daarmee IP [intellectual property] meenemen naar Red Bull Racing of RB. Volgens Brown is dit niet de bedoeling van de Formule 1.

"Veel IP zit in het hoofd. Dus als je een ervaren medewerker in een ander team zet en je hebt geen 'gardening leave', dan is dat een IP-overdracht omdat IP in je hoofd zit. En er is niets dat hen tegenhoudt om heen en weer te gaan..."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen