Na de Grand Prix van Brazilië heeft McLaren de noodklok geluid in de Formule 1. Volgens het team uit Woking heeft Red Bull Racing in Sao Paulo niet helemaal juist gehandeld, door Max Verstappen een nieuwe motor te geven voor de race in Brazilië. De viervoudig wereldkampioen moest de race eigenlijk vanaf de zestiende positie starten na een slechte kwalificatie en daar maakte Red Bull gretig gebruik van.
Het Oostenrijkse team besloot om de afstelling van de auto van Verstappen compleet om te gooien, waarbij ook een nieuwe motor in zijn Red Bull RB21 werd gestoken. Dit is volledig volgens de regels van de FIA, maar in de ogen van McLaren zou dat niet het geval moeten zijn. Red Bull Racing heeft de motor van Max Verstappen namelijk gewisseld voor prestatie-doeleinden en heeft dit kunnen doen zonder zich druk te hoeven maken om het budgetplafond.
Volgens McLaren moet dat niet de bedoeling zijn, waarna ze dit hebben aangekaart bij de FIA. Het bestuursorgaan is deze zaak inmiddels aan het onderzoeken en Nikolas Tombazis - head of single seaters bij de FIA - heeft gereageerd op deze kwestie. Uit die opmerkingen leek de Griek duidelijk te maken dat Red Bull inderdaad in een grijs gebied heeft gehandeld, maar dat het lastig was om dat te bewijzen.
Stel dat de FIA het later dit jaar tóch kan bewijzen, kan er alsnog een geldboete of sportieve straf volgen voor Red Bull. En daar zal het McLaren dan te danken voor hebben.
En Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull Racing, is niet verrast door deze aanvraag vanuit McLaren. Tegenover The-Race laat Monaghan weten dat het logisch is dat andere teams vragen stellen over dit onderwerp en als McLaren deze motorwissel had doorgevoerd, was Red Bull mogelijk naar de FIA gestapt.
"Het verbaast me niet dat iemand een soort handgranaat in de situatie moet gooien. Prima. Als de situatie andersom was, zouden we hetzelfde kunnen doen", is Monaghan eerlijk. "Wat we hebben gedaan is verdedigbaar, het is legitiem en als je terugkijkt, zelfs bij deze generatie auto's van bijvoorbeeld 2022 tot dit jaar, hebben mensen motorwijzigingen aangebracht. Daar is niets ongewoons aan."
"Ik denk niet dat het een grijs gebied is. Wat mij betreft hebben we onszelf gerechtvaardigd wat we gingen doen. Als we daarover worden ondervraagd, prima, dan zullen we het rechtvaardigen."
Op de vraag of Red Bull van tevoren wist of de motorwissel buiten het budgetplafond zou vallen, zegt Monaghan dat hij daar geen uitspraken over kan doen. Dit vanwege het feit dat hij niet alle ins- en outs van de regelgeving over het budgetplafond uit zijn hoofd kent. Maar de Brit verwacht dat Red Bull geen straf gaat krijgen vanuit de FIA - omdat het team in zijn ogen alle regels heeft gevolgd
"Ik ga die vraag niet beantwoorden, want ik ben geen expert op het gebied van financiële regelgeving. Ik weet ongeveer wat we moeten doen en wat er wel en niet onder valt. Maar ik geloof dat we onze acties kunnen verdedigen en dat we daarvoor aan het eind van het jaar geen straf zullen krijgen", zegt Monaghan, die niet heel zeker overkomt van zijn zaak.
"Dat is het antwoord op basis van mijn kennis. Ik wil niet speculeren over hoe we dit binnen de financiële regelgeving behandelen, want dan kan ik het mis hebben en dan lijk ik nog meer een idioot dan normaal. Dus ik laat het hierbij, als dat mag."
Lees het artikel op de mobiele website