Carlos Sainz klaagde na de Grand Prix van Saoedi-Arabië over het feit dat inhalen een stuk lastiger is geworden ten opzichte van vorig seizoen. De reglementen van 2022 zorgde ervoor dat rijders elkaar beter konden volgen en de races spectaculairder waren.
Maar sinds dit seizoen zijn er wéér andere regels. Door het gestuiter en gelobby van Mercedes tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan en Canada vorig jaar, besloot de FIA om in te grijpen. De vloerranden werden met 15 mm verhoogd, zodat auto's geen last meer zouden hebben van porpoising.
Bijna de gehele grid was tegen op tegen wijzigingen, omdat Mercedes het meeste last had van het hobbelen. Red Bull Racing bijvoorbeeld heeft in heel 2022 geen enkele keer te maken gehad met porpoising. Volgens Horner moest Mercedes hun 'f*cking auto aanpassen' als ze zo bekommerd waren om hun rijders.
Maar de FIA was het niet eens met Horner en voerde nieuwe regels in, dit vanuit veiligheidsredenen. In België werd TD39/22 geïntroduceerd, waar Ferrari nu nog steeds last van heeft en aan het begin van 2023 moesten de vloerranden 15 mm verhoogd worden.
Dat laatst zorgt nu voor saaiere races. Om het verlies van downforce van onder de vloer te herstellen, proberen ingenieurs het nu terug te vinden met vleugels en gaten in het design. Dit zorgt weer voor vuile lucht, wat het lastiger maakt om elkaar te volgen.
Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport zou één van de oplossingen zijn om wederom een regelwijziging door te voeren, ditmaal om Red Bull Racing af te stoppen. Het Oostenrijkse team lijkt dit seizoen dominant te zijn en dat zorgt voor saaie races vooraan het veld.
Maar AMuS moet ook toegeven dat een dergelijke ingreep lastig te rechtvaardigen wordt, omdat het nu niet meer om veiligheid zou gaan, maar puur om het verbeteren van het spektakel. Red Bull zal dit dan ook niet accepteren, aangezien Mercedes jarenlang dominant heeft kunnen rondrijden.
"Een ingreep in het reglement zou ook een mogelijkheid kunnen zijn om de dominantie van Red Bull te stoppen. Alleen de rechtvaardiging wordt problematisch. Ook al wil de F1 de gevechten verbeteren, zolang er geen veiligheidsrisico is, zal het moeilijk zijn om de regels te veranderen", aldus het Duitse blad.
Lees het artikel op de mobiele website