Analyse: zo ziet de pikorde eruit na de 2025 Formule 1-testdagen

| door R. Willems

Nu de testdagen in Bahrein voor het 2025 Formule 1-seizoen officieel voorbij zijn is het tijd om de balans op te maken, nadat de nieuwe auto's drie dagen lang op het circuit in actie zijn geweest. Welke teams zijn sterk aan het nieuwe seizoen begonnen en waar is er nog wat werk aan de winkel?

De eerste testdag in Bahrein was wat lastig te analyseren, omdat de teams eigenlijk alleen maar bezig waren om hun nieuwe auto's te leren kennen, zonder dat er daadwerkelijk gekeken werd naar prestaties. McLaren, Red Bull Racing, Mercedes én Ferrari waren allemaal erg tevreden over hun nieuwe strijdwapens, maar dat veranderde gedurende de week flink.

GP33 heeft de data geanalyseerd en heeft op basis van die cijfers een voorlopige pikorde gemaakt van de topteams in het Formule 1-veld, na de testdagen in Bahrein.

Tekst gaat verder onder foto

Lando Norris in de McLaren MCL39

1. McLaren de favoriet

Wat in ieder geval duidelijk is geworden is dat McLaren het seizoen als torenhoge favoriet zal beginnen. De racesimulatie van Lando Norris op donderdag was niets minder dan indrukwekkend en ook Oscar Piastri liet op de vrijdag een racetempo zien waar geen enkel ander team bij in de buurt kon komen.

Vooral de bandenslijtage - of het gebrek daaraan - van de MCL39 is, net als in 2024, één van de krachten van de McLaren-bolide. Daarnaast is het punt waar het team vorig jaar de meeste moeite mee had, tractie vanuit de bochten, ook aangepakt. McLaren was op het Bahrain International Circuit juist één van de beste teams bij het uitkomen van de bocht.

Lando Norris en Oscar Piastri zullen het jaar dan waarschijnlijk ook als beste aftrappen en worden door de bookmakers terecht gezien als de favorieten voor beide Formule 1-titels.

Tekst gaat verder onder foto

Max Verstappen in de RB21

2. Red Bull Racing en Mercedes

Waar McLaren met kop en schouders boven het veld uitsteekt, zit het daarachter een stuk dichter bij elkaar. Op de gedeelde tweede plaats worden Red Bull Racing en Mercedes geplaatst. Laatstgenoemde kende een vlekkeloze test als het ging om betrouwbaarheid en het vinden van de juiste balans, maar liet in de lange runs zien dat de bandenslijtage altijd nog een probleem is bij de W16. Echter was de snelheid in die lange runs nog altijd beter dan de concurrentie - behalve McLaren.

Bij Red Bull Racing was de betrouwbaarheid juist wat minder en was ook de balans hier en daar ver te zoeken, maar de lange run op woensdag was erg indrukwekkend, vooral gezien het feit dat Liam Lawson daarin actief was. De Nieuw-Zeelander had nog maar een paar uur kennis gemaakt met zijn RB21, maar wist direct een goed racetempo te noteren.

Voor Max Verstappen was het hier en daar wat lastig, maar als de Nederlander de juiste afstelling vond, was ook zijn tempo helemaal niet zo verkeerd. Echter lijkt ook Verstappen wat tekort te komen om Lando Norris en McLaren vanaf het begin van het seizoen aan te vallen - wat hij zelf ook heeft toegegeven.

Tekst gaat verder onder foto

Charles Leclerc in de Ferrari SF-25

4. Ferrari valt ineens terug

En dan komt Ferrari... Het Italiaanse team begon de woensdag voortvarend en leek zelfs even de beste auto van het veld te hebben geproduceerd, zeker in de handen van Lewis Hamilton. Teamgenoot Charles Leclerc had wat meer moeite met de SF-25, maar voor de Brit was de auto direct stabiel en leek het een goede basis om op voort te bouwen. Echter viel Ferrari op de derde testdag ineens terug.

Het racetempo van Charles Leclerc was op donderdagmiddag al niet om over naar huis te schrijven en ook Lewis Hamilton had op vrijdag een lastige tijd in zijn lange runs. De zevenvoudig wereldkampioen kende enorm veel bandenslijtage en moest meer dan een halve seconde per ronde toegeven op de concurrenten - wat zorgde voor nogal wat sippe gezichten bij het team uit Maranello.

Vooral Charles Leclerc liet duidelijk merken dat de SF-25 nog niet doet wat het team graag zou willen en dat er nog genoeg werk aan de winkel is, willen ze in Australië beter voor de dag komen: "Vandaag hadden we wat meer moeite met de balans, gisteren in de middag was het wat moeilijker om het voor elkaar te krijgen, dus er is nog wat werk aan de winkel. Ben ik tevreden? Voordat ik voorspellingen doe, wacht ik liever af", aldus de Monegask.

Lees ook

Grand Prix van Australië

Nu is het nog twee weken afwachten voor het Grand Prix-weekend in Australië plaats gaat vinden en we definitief weten welk team de beste auto voor het 2025 F1-seizoen heeft geproduceerd. Maar op het eerste oog lijkt McLaren het het beste voor elkaar te hebben na de winterstop, waarna Red Bull, Mercedes en Ferrari elkaar op de hielen zitten.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen