De huidige Formule 1-auto's zijn ontwikkeld met het idee om elkaar zo goed mogelijk te kunnen volgen, zodat het inhalen wat makkelijker wordt. Dit leek ook goed te werken, tijdens het 2022 F1-seizoen, maar door ontwikkelingen bij de teams is de vuile lucht inmiddels volledig teruggekeerd en lijkt het zelfs erger te zijn dan ooit.
Daarnaast worden er niet zo'n duizelingwekkende topsnelheden gehaald als een aantal jaar geleden, toen de auto's nog wat kleiner waren en minder luchtweerstand hadden. Door de enorme achtervleugel en de onderkant van de vloer - dat voor de meeste downforce zorgt - is er meer drag aanwezig op deze generatie auto's dan daarvoor het geval was, waardoor de topsnelheid wat lager ligt.
Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Las Vegas in 2024 heeft Franco Colapinto de hoogste topsnelheid genoteerd tijdens het grondeffect-tijdperk, door met zijn Williams 356.4 km/u te rijden. Dat is ruim twintig kilometer per uur langzamer dan de hoogste topsnelheid aller tijden gemeten in de koningsklasse van de autosport, gezet door Valtteri Bottas.
In 2016, het laatste jaar dat Bottas uitkwam voor Williams voor het de overstap maakte naar Mercedes, reed hij tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan een topsnelheid van 378 kilometer per uur. In een race ligt de snelheid vaak iets lager, waardoor de officiële hoogst gemeten topsnelheid op een zondag ligt op 372.5 km/u, ook gereden door Valtteri Bottas - tijdens de GP van Mexico in 2016.
Echter zal dit record hoogstwaarschijnlijk verbroken worden in 2026, als de nieuwe reglementen van start gaan. Volgend jaar introduceert de FIA een nieuw chassis- en motorreglement, waarbij er veel minder downforce op de auto's zit - wat ook voor minder luchtweerstand [drag] zorgt. Hierdoor zullen er hogere topsnelheden bereikt worden, ook vanwege het feit dat de auto's meer pk en koppel zullen hebben nu het geval is.
Volgens Toto Wolff zullen de 2026-auto's in de kwalificatie topsnelheden van 400 kilometer per uur bereiken, waarmee het record van Valtteri Bottas met meer twintig kilometer per uur verbroken zal worden. Ook Felipe Drugovich, reserve- en testcoureur bij Aston Martin, die de 2026-auto's al heeft mogen test in de simulator, verwacht dat er meerdere records gaan sneuvelen.
"De auto schiet als een gek uit de bochten. Je hebt het gevoel als je in een raket zit", aldus de Braziliaan bij AMuS.
Lees het artikel op de mobiele website