Men zou het haast vergeten door het nieuws dat Lewis Hamilton in 2025 naar Ferrari vertrekt, maar er staat een gloednieuw Formule 1-seizoen voor de deur. Over een maandje wordt de eerste race van het jaar verreden in Bahrein en het eerste team heeft de auto voor het aankomende seizoen alvast gepresenteerd. Zoals de afgelopen jaren gebruikelijk was mag Haas wederom het spits afbijten.
Bij het Amerikaanse team zijn er afgelopen winterperiode wat wijzigingen doorgevoerd. De meest opvallende verandering was in de positie van teambaas, waar Günther Steiner het veld moest ruimen. De Italiaan maakte plaats voor Ayao Komatsu, die jarenlang Steiner bijstond in zijn rol als reserve-teambaas. De Japanner heeft de taak van Steiner op zich genomen en zal in 2024 voor het eerst leiding geven aan het F1-team van Haas.
Daarbij zal het team gebruik maken van de VF-24, welke Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg zullen gaan besturen. Over de nieuwe bolide van Haas is Komatsu duidelijk: het zal vanaf het begin géén competitieve auto zijn. Als fans van Haas hopen dat door de wijziging aan de top van het bedrijf, het team ineens grote stappen gaat maken, wordt nu hoop nu al afgenomen door de nieuwe teambaas. Bij de onthulling van de VF-24 laat Komatsu namelijk weten dat Haas grootse plannen heeft, maar het seizoen nederig moet beginnen.
"We zijn realistisch over onze verwachtingen voor de VF-24 om mee te beginnen, maar het blijft een spannend moment in elk Formule 1-seizoen om de auto te laten zien. Er ligt veel werk voor ons om vooruitgang te boeken en onze prestaties te verbeteren, maar iedereen hier is zeer gemotiveerd en staat te popelen om met de VF-24 de baan op te gaan. Ik weet dat we onze tijd in Bahrein zullen maximaliseren met alle verschillende zaken die we moeten aanpakken. Kortom, we kunnen niet wachten om aan de slag te gaan en het seizoen te beginnen", begint de Japanner, die daarna een vervelende boodschap heeft voor Haas-fans.
"Zoals ik al zei, denk ik nog steeds dat we in Bahrein achteraan op de grid zullen staan, zo niet laatste... We zijn laat begonnen en hebben toen twee maanden stilgestaan om de Austin-upgrade te doen."
Bekijk hieronder de foto's van de VF-24, waarmee Magnussen en Hülkenberg proberen een beter resultaat te behalen dan in 2023. In het afgelopen seizoen moest het Amerikaanse team namelijk toezien dat ze als laatste eindigden in het kampioenschap.
Lees het artikel op de mobiele website