Charles Leclerc en Xaxi Marcos Padros werken niet langer meer samen bij Ferrari. De stercoureur en zijn race-engineer waren vanaf dag één bij het Italiaanse team aan elkaar verbonden, maar vanuit Ferrari werd besloten dat Xaxi - zoals hij in de buitenwereld bekend staat - vervangen moest worden. De laatste jaren had de Spanjaard veel kritiek ontvangen, vooral vanwege zijn onduidelijke berichten aan Leclerc.
Waar Max Verstappen en Gianpiero Lambiase een duidelijke manier van communiceren hebben, net als Lewis Hamilton en Peter Bonnington, was dat bij Charles Leclerc en 'Xavi' allerminst het geval. Vaak moest Leclerc zelf om informatie vragen en als hij dat deed, kreeg hij het meerendeel van de tijd geen duidelijk antwoord. Daarnaast kreeg Leclerc ook meerdere keren een verkeerd signaal vanuit zijn race-engineer, wat hem uiteindelijk een overwinning kostte.
Een mooi voorbeeld hiervan was tijdens de Grand Prix van Monaco in 2022, waar hij naar de pitstraat werd geroepen door Xavi. Eenmaal in de pits riep zijn engineer dat Leclerc buiten moest blijven, maar toen was het al te laat. Het zorgde ervoor dat de Monegask kansloos was voor de overwinning, aangezien hij secondenlang stil moest staan achter Carlos Sainz en hij uiteindelijk als vierde over de streep kwam.
Maar helaas voor Leclerc bleef het niet bij dat incident. Er zijn talloze momenten geweest waarbij Xavi een verkeerde beslissing maakte, wat er uiteindelijk toe geleid heeft dat Leclerc in de problemen kwam. Vanuit Ferrari was men van mening dat het nu klaar was. Het team heeft besloten om Xavi Marcos Padros te vervangen en vanaf dit weekend is Bryan Bozzi de race-engineer van Leclerc. Xavi heeft een andere rol binnen het team gekregen.
In Imola laat Leclerc weten dat hij verrast was door deze keuze van Ferrari, aangezien hij dat niet had aangevraagd. Het was puur een beslissing vanuit het team, zonder enige inbreng vanuit Leclerc.
"Het is duidelijk dat het heel erg krap is vooraan het veld en alles maakt een verschil. Maar de beslissing is gemaakt tussen het team en Xavi. Ze hadden waarschijnlijk andere plannen in gedachten en dat werd me meteen na Miami meegedeeld", aldus Leclerc.
Overigens zal het voor de vijfvoudig Grand Prix-winnaar geen al te grote schok zijn om met een andere engineer aan de slag te gaan, aangezien hij ook al jaren werkt met Bozzi: "Het is dus niet zo dat ik helemaal opnieuw moet beginnen en dat het een complete verandering wordt. Alles verloopt tot nu toe soepel en ik weet zeker dat het zo doorgaat en dat we dit weekend weer op 100 procent zitten. Dat is alles wat ik erover kan zeggen."
Lees het artikel op de mobiele website