Volgens Christian Horner was Max Verstappen compleet kansloos tijdens de Grand Prix van Australië. De Nederlander viel in de vijfde ronde uit met een probleem aan zijn rechter achterrem en Horner had al snel door dat er niks was dat Verstappen had kunnen doen om dit te voorkomen. Het probleem zat namelijk al 'in' de RB20 toen de race van start ging.
Max Verstappen maakte na de race bij Viaplay duidelijk dat hij vanaf de start al doorhad dat er iets niet klopte aan zijn remmen. Waar de temperatuur van de remmen normaal gesproken oplopen als ze gebruikt worden en weer afkoelen als deze een tijdje niet zijn aangeraakt, werd één rem op de RB20 alsmaar heter en heter. Uiteindelijk ontplofte deze en moest Verstappen de race vroegtijdig staken.
Red Bull Racing-CEO en teambaas Christian Horner laat aan Sky Sports weten dat de steeds maar oplopende temperatuur er uiteindelijk voor zorgde dat er brand ontstond binnen in de velg bij de auto van Max, wat uiteindelijk zorgde voor de ontploffing en zijn uitvalbeurt. Volgens Horner omschreef Max het probleem als 'het rijden met de handrem erop'.
"Het is een probleem met de remmen en het leek erop dat het er al vanaf het begin van de race op zat. Daarom beschreef Max het alsof hij een handrem had. Dat zorgde ervoor dat hij een paar momenten had terwijl de hitte zich opbouwde en opbouwde en uiteindelijk was een brand het resultaat", zo laat Horner weten.
De Brit geeft aan dat Red Bull nu gaat onderzoeken wat het probleem precies was tijdens de race in Australië: "We hebben nu alle onderdelen terug en we zullen de schade bekijken en precies begrijpen wat de oorzaak is."
Overigens was niet alleen de RB20 van Max Verstappen beschadigd na zijn - korte - GP van Australië. Ook de auto van teamgenoot Sergio Pérez kwam niet ongeschonden uit de strijd, wat de reden was voor zijn mindere race. Checo kwam niet verder dan een vijfde stek en Horner gaf na de race aan dat dat mede kwam door schade aan zijn bolide.
"Hij is zich er waarschijnlijk niet van bewust, maar hij liep wat schade op zodra hij Fernando passeerde. Hij verloor een aanzienlijke hoeveelheid downforce van de bodem van de auto. Zodra je dat hebt, wordt je bandenslijtage alleen maar erger en dat was niet goed aan het einde van de stint. Het was een ongebruikelijke traktatie voor onze auto, dus dat moeten we begrijpen."
Lees het artikel op de mobiele website