Na de testdagen in Bahrein leek Red Bull Racing de gedoodverfde favoriet voor de titel in 2024, maar na de eerste vrije training zijn er toch wat vraagtekens opgedoken in de paddock. Hebben vooral Mercedes en Ferrari de concurrentie voor de gek gehouden en afgelopen winter een meesterwerk geproduceerd?
Tijdens de kwalificatieruns op donderdag kon niemand in de buurt komen van Lewis Hamilton en George Russell in de Mercedes. Ook Max Verstappen lukte het niet om het Duitse team aan te vallen en hij moest in zowel VT1 als VT2 genoegen nemen met een zesde plaats. Qua racepace lijkt het een stuk beter te lopen bij Red Bull dan bij de kwalificatie, maar ook hier was het gat minder groot dan verwacht.
Uit de simulaties van de Formule 1 lijkt het erop alsof Mercedes en Ferrari veel dichter bij Red Bull Racing zitten dan men had kunnen voorstellen tijdens de wintertest. Ook McLaren en Aston Martin leken sterk tijdens de raceruns in de tweede vrije training. De dominante RB20 van de testdagen was er even niet meer, waardoor Verstappen aangeeft dat de kwalificatie erg belangrijk gaat worden. Al laat de Nederlander ook weten dat zichzelf niet zo'n zorgen maakt om het gat naar Mercedes in VT2.
"Goed presteren in de kwalificatie is belangrijk, dus we gaan ervoor zorgen dat de auto er goed voor staat in de aanloop naar morgen. Ik maak me niet al te veel zorgen over het gat naar P1 en we kijken niet te veel naar de anderen. Het wordt erg close in de kwalificatie, maar we gaan proberen om er nog wat aan te doen en morgen voor de pole te vechten", zei Verstappen na de trainingen op donderdag.
Waar Verstappen tijdens de testdagen 'nul klachten' had over de RB20, was hij een week later ineens niet helemaal tevreden over zijn nieuwe bolide. De auto gedroeg zich niet 'perfect' op het Bahrain International Circuit.
"Ik denk dat het morgen erg close wordt. Van onze kant denk ik dat het nog steeds niet, laten we zeggen perfect was, maar er ook niet te ver vanaf zat. Dus we moeten gewoon proberen om de auto een beetje in de juiste positie te krijgen, om ervoor te zorgen dat de voor- en achterkant goed in balans zijn, maar het was niets geks."
Lees het artikel op de mobiele website