Red Bull-coureur Max Verstappen start op de tweede plaats in de Grand Prix van Mexico. Na een lastige vrijdag, waarin alles mis ging wat er mis kon gaan, wist de Nederlander het toch om te draaien in de kwalificatie en een geweldige laatste ronde te rijden, waarmee hij titelrivaal Lando Norris versloeg. Alleen Carlos Sainz reed een snellere ronde dan Verstappen op het Autódromo Hermanos Rodriguez.
In Mexico-Stad was het eigenlijk één grote verrassing hoe Red Bull Racing en Max Verstappen voor de dag zouden komen in de kwalificatie, aangezien de drievoudig wereldkampioen amper had kunnen oefenen op vrijdag, door alle problemen met zijn RB20. Verstappen had dan ook niet al te hoge verwachtingen van de kwalificatie, maar hij was blij verrast toen hij van race-engineer Gianpiero Lambiase te horen kreeg dat hij de race vanaf de tweede plaats mocht beginnen, voor titelconcurrent Lando Norris.
Tegenover James Hinchcliffe laat Verstappen weten dat hij ontzettend tevreden is met de uitslag van deze kwalificatiesessie en dat hij een dergelijk resultaat in zijn stoutste dromen niet had verwacht: "Ik heb gisteren nauwelijks rondjes gereden, we zijn bezig met een grote inhaalslag, VT3 was ook niet echt geweldig. Dus ik stond al onder grote druk om een goede kwalificatie te rijden en toen werd mijn eerste ronde [in Q3] weggehaald, dus dat voegde nog een beetje meer druk toe, maar ik ben heel blij dat ik op de eerste rij sta. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dat mogelijk zou zijn", zo begint Verstappen.
Naast het feit dat Max in de vrije trainingen niet veel heeft kunnen oefenen, waardoor hij bijna blind de kwalificatie inging, gaf hij toe dat het circuit zelf ook voor extra druk zorgde. De baan in Mexico-Stad is erg lastig te temmen, omdat er door de ijle lucht weinig downforce bereikt kan worden. Dat zorgt er volgens Verstappen voor dat dit één van de lastigste circuits op de kalender is.
"Het is een van de moeilijkste circuits om het goed te doen. Stratencircuits zijn moeilijk, maar deze ook vanwege de lage downforce, je kunt heel gemakkelijk blokkeren of slippen en de banden raken meteen oververhit. Het is dus een lastige race op de kalender."
Lees het artikel op de mobiele website