Tijdens het Grand Prix-weekend in Mexico hebben de coureurs een gezamenlijke vergadering gehouden, zoals ieder raceweekend het geval is. Maar in Mexico-Stad duurde dit gesprek wat langer dan normaal. De reden hiervoor was het duel tussen Max Verstappen en Lando Norris, tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten.
In dat duel vochten Verstappen en Norris om de derde plaats in de race, maar nog veel belangrijker: om de punten in het kampioenschap. Norris is de grootste concurrent voor Max in de strijd om de titel, waardoor de Nederlander koste wat kost voor zijn rivaal wilde blijven. Daar ging Verstappen ver voor en volgens velen zelfs te ver.
Ook meerdere Formule 1-coureurs hebben dit weekend kenbaar gemaakt dat zij vonden dat Verstappen een straf verdiende in Austin, maar dat dat door de huidige formulering van de regels niet mogelijk was. In het regelboek staat namelijk dat de coureur die als eerste bij de apex van de bocht is, mag bepalen waar hij zijn auto plaatst. Meerdere coureurs hebben hun onvrede uitgesproken over deze regel, omdat het ervoor zorgt dat de coureur die voorop ligt, zijn concurrent naar buiten kan duwen.
Lees ook
Collega Formule 1-coureur: 'Max had een straf moeten krijgen'
Formule 1-coureurs willen antwoorden voor het onbestraft laten van Max Verstappen: 'Dit moet opgehelderd worden'
FIA gaat regels aanpassen
Dat is precies wat er gebeurde in de Verenigde Staten, in het duel tussen Verstappen en Norris, waardoor de 'Drivers Meeting' en Mexico langer duurde dan gewoonlijk. Dit omdat een regelwijziging werd besproken tussen de FIA en de coureurs. En een woordvoerder van de FIA heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat deze wijziging in het regelboek ook gaat komen. De formulering van de regels, omtrent het inhalen en verdedigen, gaat worden aangepast - in samenspraak met de coureurs.
"Er was een algemene toezegging om de richtlijnen te blijven updaten. Gezien het feit dat de racerichtlijnen zijn opgesteld samen met de coureursvakbond, gaat elke keer dat ze worden bijgewerkt in overleg met de coureurs. Het is algemeen aanvaard dat de richtlijnen blijven evolueren. Niet vanwege op zichzelf staande incidenten zoals in Austin, maar gedreven door de wens om consistentie te brengen in de vaststellingen en beslissingen van de stewards", aldus de woordvoerder, volgens De Telegraaf.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties