De eerste vrije training voor de Grand Prix van Las Vegas duurde niet lang. Na een kleine tien minuten besloot de FIA om al met de rode vlag te zwaaien, omdat de veiligheid van de coureurs niet gegarandeerd kon worden. De reden hiervoor was een losgekomen putdeksel.
Een aantal jaar geleden kwam ditzelfde probleem voor tijdens de training in Bakoe, waar George Russell over een putdeksel reed die omhoog schoot. Dit zorgde ervoor dat zijn chassis aan gort gereden werd en maakte ook direct een einde aan de sessie. Ook in Vegas was dit het geval.
Drie coureurs hebben schade opgelopen door de putdeksel, waarbij Esteban Ocon het hardst is geraakt. De Fransman heeft een gebroken chassis, waardoor hij wellicht ook VT2 aan zich voorbij moet laten gaan. Naast Ocon hebben ook Guanyu Zhou en Carlos Sainz schade.
Al snel wist de FIA een update te geven over het probleem op het Las Vegas Strip Circuit. Het bestuursorgaan bracht de volgende update naar buiten: "Het betonnen frame rond een putdeksel heeft het begeven. Nu moeten alle andere putdeksels worden gecontroleerd, wat enige tijd in beslag zal nemen. We zullen dit met het ingenieursteam van het circuit overleggen over hoe lang het gaat duren om dit op te lossen en we zullen het schema bijwerken met eventuele wijzigingen", aldus de FIA.
Inmiddels is duidelijk dat het niet om één putdeksel gaat. Volgens Chris Medland, gerenommeerd Formule 1-journalist, zijn er meerdere problemen gevonden over het gehele circuit. Het is dan ook nog maar de vraag of de tweede vrije training van start kan gaan.
"Het circuit werd afgelopen nacht rond 2 uur vrijgegeven na een hogesnelheidstest toen het gesloten was. Maar totdat je met een F1-auto rijdt, krijg je nooit een volledige test. Er is meer dan één probleem met de afvoer gevonden", aldus de journalist.
Er waren nog geen competitieve rondetijden gereden toen de sessie werd afgelast, waardoor het nog lastig zeggen is wie er snel gaat zijn dit weekend.
Lees het artikel op de mobiele website