Volgens voormalig Jordan-, Jaguar- en Stewart-designer Gary Anderson zou de pikorde wel eens flink kunnen veranderen door TD018 (Technical Directive) van het aanstaande raceweekend. Daarbij schetst Anderson een beangstigend beeld voor Red Bull en Max Verstappen.
Vanaf aankomend weekend gaat de FIA strenger controleren op de hoeveelheid 'flex' van de voorvleugels van de tien F1-teams. Dit vanwege zorgen over de legaliteit van enkele vleugels op de grid. Vanaf Spanje mag de voorvleugel nog maar tien millimeter naar achteren flexen, een vermindering van vijf millimeter ten opzichte van wat was toegestaan door de FIA in rondes 1-8 van dit seizoen.
In de Formule 1-paddock verdenkt men McLaren en Mercedes ervan met de meest flexibele voorvleugel te rijden. Een vermindering van de toegestane hoeveelheid flex zou deze teams dus het hardste moeten raken, zo is de gedachte bij onder meer Red Bull. De renstal uit Milton Keynes heeft dan ook veel hoop gevestigd op de impact van de nieuwe TD en Verstappens kansen op een vijfde wereldtitel. "Wat we niet weten, is wat voor effect dit zal hebben. Het is een belangrijke verandering, dus natuurlijk zal er wel enig effect zijn", aldus Red Bull-teambaas Christian Horner.
Ook bij Ferrari denkt men dat er een verandering van de pikorde op handen is in Spanje. "Barcelona staat op de agenda van iedereen in de paddock met de nieuwe regelgeving voor de voorvleugel. We zijn hier al een hele tijd mee bezig en dit kan voor iedereen een gamechanger zijn, omdat we niet weten wat de impact van de nieuwe regelgeving op elk afzonderlijk team zal zijn. Ik denk dat we hieraan vasthouden en ons hierop zullen concentreren om de nieuwe voorvleugel beter te kunnen benutten", aldus teambaas Fred Vasseur.
Anderson, die technische artikels schrijft voor The Race, denkt echter dat niet McLaren, maar Red Bull nadeel gaat ondervinden van de nieuwe technische richtlijn die vanaf aankomend raceweekend van kracht is. "Ik denk niet dat deze wijziging in de voorvleugelafbuiging Red Bull ten goede zal komen. Het zou de auto juist wat moeilijker in balans kunnen brengen", stelde de voormalig Stewart- en Jordan-engineer.
McLaren zal daarentegen geen negatieve effecten ondervinden van de nieuwe technische richtlijn, zo schetst Anderson. "Ik verwacht geen grote ontwerpwijzigingen en als McLaren de voorvleugel toch moet verstevigen, zal dat een kleine wijziging zijn in vergelijking met sommige andere", zo schrijft Anderson in een artikel van The Race.
Lees het artikel op de mobiele website