De FIA gaat naast strengere controles op de flexibiliteit van de voorvleugel ook een andere wijziging doorvoeren tijdens het aanstaande raceweekend in Spanje. De autosportbond gaat namelijk experimenteren met een nieuwe soort skidblock, die ervoor moet zorgen dat circuitbrandjes zoals in Japan verleden tijd zijn.
Het raceweekend in Spanje is er eentje die door veel teams zal zijn omcirkeld op de kalender. Naast het feit dat het circuit in Montmeló bij alle teams en coureurs erg goed bekend is, gaat er ook het een en ander veranderen vanaf de start van het raceweekend ten opzichte van de eerdere acht Grand Prix-weekenden van dit seizoen.
Ten eerste gaat de FIA strengere controles uitvoeren als het gaat om de flexibiliteit van de voorvleugel. Net zoals de achtervleugel afgelopen seizoen, tijdens de 'mini-DRS'-rel, heeft de autosportbond besloten om de hoeveelheid 'flex' aan banden te leggen. Waar de voorvleugel tot aan de race in Spanje vijftien millimeter mocht doorbuigen naar achteren, is dat vanaf de race in Montmeló nog maar tien millimeter.
Hoewel een vermindering van vijf millimeter als weinig klinkt (in non-F1-termen), kan het volgens onder meer Red Bull, Ferrari en Mercedes voor grote veranderingen in de pikorde zorgen. Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur sprak eerder dit seizoen zelfs van een "reset" van het kampioenschap vanaf de race in Spanje.
Lees ook
Damon Hill betreurt eerdere uitspraak over 'afgekraakte' Lando Norris: 'We zagen zwakte...'
Max Verstappen zet grote stap naar nieuw raceavontuur
FIA experimenteert met nieuwe skidblocks
Naast de veranderingen aan de voorkant van de auto, gaat er dit weekend nog iets anders veranderen. The Race weet namelijk te melden dat de FIA ieder team gaat verplichten om aan de onderkant van een van de twee auto's op vrijdag met stalen skidblocks te rijden. De andere auto rijdt gewoon met de titanium skidblocks. De FIA doet dit om te testen in hoeverre stalen skidblocks het gevaar op brandjes naast de baan verminderen. Dit na de vele brandhaardjes tijdens de Grand Prix van Japan eerder dit jaar.
Hoewel titanium en stalen skidblocks allebei vonken geven, koelt staal een stuk sneller af dan titanium, waardoor de kans op een brandje naast de baan afneemt volgens de FIA. De teams zijn in ieder geval niet allemaal even blij met de beslissing van de FIA, aangezien stalen skidblocks 750 gram zwaarder zijn dan de gebruikelijke titanium skidblocks.
Mocht de test in Spanje een succes zijn volgens de FIA, dan ziet de rest van de 2025-kalender er als volgt uit:
Races met stalen skidblocks | Canada, Oostenrijk, Groot-Brittannië, België, Hongarije, Nederland, Italië, Verenigde Staten, Mexico, Brazilië |
Races met titanium skidblocks | Azerbeidzjan, Singapore, Las Vegas, Qatar, Abu Dhabi |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties