McLaren-baas Zak Brown heeft zijn onvrede kenbaar gemaakt over de huidige manier van werken in de Formule 1. Volgens de Amerikaanse CEO moet het politieke spel dat tussen de tien Formule 1-teams gespeeld wordt op een eerlijke manier gaan en dat is volgens Brown momenteel niet het geval.
De context van Browns woede is uiteraard allemaal terug te leiden naar de verschillende FIA-relletjes van de afgelopen paar maanden. Zo was er afgelopen seizoen de technische rel rondom de 'mini-DRS' en beschuldigde Red Bull McLaren er later dat seizoen van dat het kleine hoeveelheden water in de banden zou stoppen om zo oververhitting van de banden tegen te gaan. Die laatste claim werd door de FIA naar het rijk der fabelen verwezen, maar bij de mini-DRS greep de autosportbond wel degelijk in.
Ook dit seizoen is het weer Red Bull versus McLaren, ook naast de baan. Red Bull verdenkt McLaren namelijk van bepaalde trucjes om de achterbanden op de juiste temperatuur te houden gedurende een stint, wat het grote voordeel van de renstal uit Woking tijdens de Grand Prix van Miami zou kunnen verklaren. Tot op heden is de MCL39, de 2025-auto van McLaren, echter door alle checks van de FIA gekomen en is de bolide dus gewoon legaal.
Grens overschreden
Brown vindt dan ook dat alle speculatie over zijn auto moet stoppen. "Dat is waar de sport vandaag de dag staat, maar ik vind dat het te ver is gegaan. Ik heb hierover gesproken met de FIA. Ik denk dat sommige teams, het ene meer dan het andere, valse beschuldigingen gebruiken als afleidingsmanoeuvre, maar ik vind dat dit veel tijd en middelen van de FIA verspilt en dat is niet waar ik vind dat we als sport de FIA om hun tijd moeten vragen", zei Brown tegen PlanetF1.
Lees ook
F1-insider komt met zorgwekkend bericht over Lewis Hamilton na GP Monaco
Max Verstappen onthult plan om McLaren te verslaan: 'Dat is de sleutel'
Max Verstappen zet grote stap naar nieuw raceavontuur
Brown weet oplossing
Als oplossing kwam Brown enkele weken terug al met een voorstel. "Als je een beschuldiging tegen een ander team wilt uiten, geen probleem. Er is een procedure: je legt geld in – het moet een aanzienlijk bedrag zijn, en het moet binnen je kostenplafond vallen. Als je dan iets ontdekt, krijg je je geld terug, geen probleem. Als ze niets vinden of als ze vinden dat je beschuldigingen ongegrond waren, ben je je geld kwijt en gaat dat ten koste van je kostenplafond", vertelde de Amerikaan.
"Op het moment dat teams moeten zeggen: ‘Wil ik 25.000 dollar, 50.000 dollar uitgeven aan iets dat niets meer is dan een verstoringstactiek’... dan geef ik dat geld liever uit aan de ontwikkeling van een andere voorvleugel of achtervleugel, want het gaat te ver. Ik denk dat mensen oneerlijk zijn geweest tegenover de FIA. Ik denk dat ze de tijd en middelen van de FIA hebben verspild", voegde Brown toe.
"Je zou niet weg mogen komen met oneerlijkheid tegenover de FIA of met beschuldigingen die geen basis of grond hebben. Als je echt gelooft dat een team iets [verkeerds] doet, geen probleem. Ik ontmoedig het uiten van beschuldigingen niet, [maar] doe wat je zegt", aldus de McLaren-CEO.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties