F1TV-analist en gerenommeerd Formule 1-journalist Chris Medland heeft zich uitgesproken over het incident tussen Max Verstappen en George Russell, tijdens de Grand Prix van Spanje - afgelopen weekend. De Brit heeft vanuit meerdere rivaliserende teams vernomen dat zij niet blij waren met de straf die Verstappen ontving in Barcelona.
Na de crash tussen Verstappen en Russell, welke door Helmut Marko volledig op het conto van Max werd geschreven, ontving de Nederlander een tijdstraf van tien seconden, waardoor hij in de race terugviel naar de tiende positie en daarmee slechts één punt scoorde. Dat heeft ervoor gezorgd dat zijn kansen op een kampioenschap flink geslonken zijn, aangezien hij inmiddels 49 punten achterstand heeft op Oscar Piastri.
Daarnaast ontving Verstappen ook drie strafpunten op zijn racelicentie en staat daarmee slechts één punt van een schorsing af. De viervoudig wereldkampioen zal de aankomende twee raceweekenden op zijn tenen moeten lopen, omdat hij anders een race toe zal moeten kijken. En daar heeft Red Bull inmiddels actie voor ondernomen.
Hoewel dit als een vrij zware straf klinkt, hebben veel mensen in de paddock het gevoel dat Verstappen er alsnog goed vanaf is gekomen. Als de crash met Russell opzettelijk was, dan was een tien seconden tijdstraf bij lange na niet genoeg geweest - weet ook Chris Medland. In de RACER'S Mailbag - een segment waarin Medland vragen van fans beantwoord, krijgt hij de vraag of Max Verstappen genoeg is gestraft voor zijn actie. En het antwoord daarop is duidelijk.
"Ik weet het niet zo zeker... Veel leden van rivaliserende teams in de paddock stelden dezelfde vraag", onthult Medland, die daarmee aangeeft dat zij van mening waren dat Max eigenlijk zwaarder bestraft had moeten worden. "Maar het overheersende gevoel was dat het gevaarlijk is voor de stewards om bij het nemen van een beslissing tijdens een race uit te gaan van opzet."
De Brit keek daarna naar het incident tussen Sebastian Vettel en Lewis Hamilton, tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2017. In die race zorgde Vettel ook voor een opzettelijke touché met zijn titelrivaal en dat leverde hem een véél zwaardere straf op dan Max nu ontving.
"Het feit dat Sebastian Vettel in 2017 in Baku een stop/go-straf van 10 seconden kreeg voor het raken van Lewis Hamilton onder de safety car, had naar mijn mening een precedent moeten zijn, maar de stewards kozen voor de standaardstraf voor het veroorzaken van een botsing."
Lees het artikel op de mobiele website