F1 Nieuws

Helmut Marko legt schuld volledig bij Max Verstappen en pakt Red Bull-coureur aan

Red Bull-coureur Max Verstappen in gesprek met Helmut Marko
BSR Agency
F1 Nieuws

Helmut Marko legt schuld volledig bij Max Verstappen en pakt Red Bull-coureur aan

Red Bull-coureur Max Verstappen in gesprek met Helmut Marko
BSR Agency

Red Bull-adviseur Helmut Marko is van mening dat Max Verstappen volledig terecht een tien seconden straf heeft ontvangen, na de crash met George Russell tijdens de Grand Prix van Spanje. Aan het einde van de race in Barcelona ging het even helemaal mis tussen de twee aartsrivalen, waarbij Verstappen zijn Red Bull RB21 in de zijkant van Russell plantte.

Dat dat mogelijk was, kwam door een bizarre beslissing van Red Bull Racing om Max Verstappen op de harde banden te zetten tijdens de safety car-periode. Dat zorgde ervoor dat de Nederlander geen kans maakte om nog voor het podium te vechten bij de herstart, omdat deze banden gewoonweg niet op temperatuur kwamen, terwijl de zachte banden bij de concurrentie daar geen problemen mee hadden.

Bij de herstart kende Verstappen een groot moment, waarbij hij zijn auto bijna kwijt was en even later moest hij zijn derde positie afstaan aan Charles Leclerc, waar volgens Helmut Marko het eerste moment van irritatie begon bij Max. Dat laat de Oostenrijker weten bij ServusTV.

"Op het rechte stuk zou ik zeggen dat Leclerc tegen de auto van Max aanreed. Toen kwam de situatie met Russell [toen de Brit probeerde in bocht 1 in te halen, maar van de baan raakte, red.]. En je moet zeggen dat Max de regels tot in detail kent. Hij zei meteen: 'Hé, hij had geen controle, en daarom moest ik uitwijken.'"

Vanuit Red Bull kreeg Verstappen daarna de opdracht om ook zijn vierde positie af te staan, omdat zij van mening waren dat Max op illegale wijze zijn plek vast had gehouden. Achteraf bleek dit de verkeerde call te zijn geweest, maar op dat moment had men binnen Red Bull het idee dat Verstappen een straf zou krijgen als ze niet in zouden grijpen.

"De interne discussie was dat het 50-50 was", zegt Marko over het moment in bocht 1. "En aangezien het vlak na de safety car-periode gebeurde, is de impact van een straf van 10 seconden veel groter dan wanneer het midden in de race gebeurt. Dus dat was één ding. Max wilde de positie niet teruggeven. Maar hij kreeg de instructie om dat wel te doen – hij deed het uiteindelijk onder protest."

Botsing met Russell

In eerste instantie wilde Verstappen zijn plek dus helemaal niet teruggeven aan Russell, maar uiteindelijk deed hij dat met tegenzin. Echter maakte Max direct duidelijk dat hij niet van plan was om achter de Brit te blijven rijden, aangezien hij direct weer gas bij gaf en uiteindelijk in de zijkant van de Mercedes-coureur knalde. Volgens Helmut Marko was dat volledig de fout van Verstappen en hij vraagt zich dan ook af wat zijn stercoureur op dat moment dacht.

"Max kwam van het gas af, dus we gingen er allemaal vanuit dat hij Russell voorbij liet gaan. En toen gaf hij plotseling weer gas. Ik weet niet wat voor verkeerde inschatting of gedachtegang er bij hem speelde. En toen brak, zoals ze zeggen, de hel los."

Er zijn in het verleden al vaker problemen geweest", zegt Marko over de relatie tussen Verstappen en Russell. "Het was onnodig en er zijn veel punten verloren gegaan. Maar door alle incidenten en verkeerde beslissingen die helaas hebben plaatsgevonden, hebben zijn emoties de overhand gekregen."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties