Fernando Alonso komt met harde uithaal richting Lewis Hamilton en kijkt naar Adrian Newey

| door I. van den Berg

Volgens Aston Martin-coureur Fernando Alonso heeft een goede ontwerper zoals Adrian Newey een stuk meer impact op een Formule 1-team dan een grote transfer van een coureur, zoals die van Lewis Hamilton naar het team van Ferrari.

Aankomend Formule 1-seizoen kan volgens insiders zomaar eens een van de meest spannende seizoenen uit de geschiedenis van de Formule 1 ooit worden. Er zullen naar verwachting namelijk vier topteams om de prijzen strijden en ook hebben er twee grote transfers plaatsgevonden voorafgaand aan het seizoen: Newey's overstap naar Aston Martin en de komst van zevenvoudig wereldkampioen Hamilton naar het team van Ferrari.

Hoewel velen hopen dat Hamilton Ferrari dermate kan veranderen dat er voor het eerst sinds 2007 weer eens een Formule 1-wereldkampioenschap meekomt naar Maranello, is dat volgens insiders nog maar zeer de vraag. Hamilton zal namelijk flink moeten wennen aan zijn nieuwe bolide en kan dus mogelijk niet gelijk op het niveau van Charles Leclerc, die al zeven seizoenen bij Ferrari rijdt, meekomen.

Alonso ziet grotere impact van Newey dan van Hamilton

Daarnaast wordt de impact van een coureur op een Formule 1-team overschat. Althans, dat denkt Alonso. Volgens de man uit Oviedo heeft een goede engineer, zoals Newey, namelijk veel meer impact op een team dan een coureur als Hamilton. "Adrian Newey zal altijd meer impact hebben dan welke coureur dan ook. Coureurs komen en gaan, de 20 van ons hier proberen goed te rijden en we hebben dingen bereikt totdat we in de F1 komen. Ik weet niet wat Hamilton zal brengen of toevoegen aan Ferrari, het zal zeker minder zijn dan wat een ontwerper kan brengen", aldus Alonso.

Lees ook

Newey doet boekje open over 'gardening leave' na tijd bij Red Bull

Newey mag vanaf 1 maart beginnen met werken bij het team van Aston Martin. Hoewel de Brit momenteel nog niet mag meewerken aan de nieuwe auto van zijn nieuwe werkgever, mag hij wel degelijk nadenken over ideeën die mogelijk kunnen bijdragen aan de prestaties van de auto. "Nee, dat kunnen ze niet, maar ze hebben mijn gereedschap geblokkeerd", begon Newey in de Autocar-podcast, reagerend op de opmerking dat de FIA hem niet kan verbieden om na te denken over de auto van zijn nieuwe werkgever, Aston Martin.

"Het is duidelijk dat Aston zijn best wil doen in '25, maar ik zal me vooral richten op de '26-reglementen en deze grote verandering, want ik begin op 2 maart. De aeroregels komen uit op, denk ik, 1 januari, of misschien de tweede, wat de werkdag ook is. Ik loop dus al twee maanden achter de feiten aan", gaat de engineer verder.

"Maar in werkelijkheid is het natuurlijk meer dan dat, want ik loop niet alleen achter met het bekijken van die regels vergeleken met toen ze uitkwamen... Met de manier waarop de regels zijn gegaan, moet je ook echt voor een CAD-systeem (computer-aided design) zitten om alle vakjes enzovoort te begrijpen. Ze zijn zo voorgeschreven. Maar het is ook een nieuw team leren kennen, alle jongens en meisjes daar leren kennen en hoe we allemaal samenwerken", aldus Newey.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen