Fernando Alonso komt met opmerkelijke theorie voor F1-fenomeen: 'Het probleem is...'

| door I. van den Berg

Aston Martin-coureur Fernando Alonso heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten waardoor hij denkt dat er al zeer lange tijd, sinds de Grand Prix van Spanje, geen safety car meer heeft gereden in de Formule 1.

De koningsklasse van de autosport heeft dit seizoen al negen races op rij geen safety car meer gezien. Dat is opmerkelijk, aangezien de laatste keer dat zo'n dergelijke situatie zich voordeed ongeveer tien jaar terug was. Toen zag de Formule 1 geen safety car tussen de Grand Prix Hongarije in 2003 en de Grand Prix van Spanje een seizoen later.

Gedacht werd dat de race in de straten van Singapore weer voor een safety car zou gaan zorgen. De Grand Prix van Singapore heeft immers sinds de eerste race in 2008 ieder jaar een safety car gezien. De 2024-editie was daar echter een uitzondering op, aangezien er geen safety car naar buiten hoefde te komen gedurende de gehele race.

Lees ook

Alonso ziet reden voor uitblijven van safety car

Alonso denkt te weten waardoor er al negen races lang geen safety car meer gezien is in de Formule 1. Volgens de man uit het Spaanse Oviedo heeft het namelijk te maken met de karakteristieken van de huidige generatie Formule 1-bolides. Volgens Alonso moeten de auto's soms namelijk maar voor "90%" bestuurd worden, in plaats van de gebruikelijke 100%.

"Deze auto's zijn niet makkelijk om te besturen, maar ik denk dat het probleem van deze auto's ook is om de 100% eruit te halen. Dus als je op 90% rijdt, ben je soms sneller omdat je het platform niet in een lastige hoek zet of op rijhoogte brengt. Je zoekt de grenzen niet op en daar valt alles uit elkaar. Dus soms is rijden op 90% snel", trapt de Spaanse coureur af.

"Bakoe was een heel goed voorbeeld. Ik lag vijftiende in Q1, met Lando's probleem. Anders startte ik als 16e in de Grand Prix en lag ik buiten Q1. Zeven minuten later zette ik een andere set banden op en was ik P5 in Q2. Ik verbeterde met 1,1 seconde. Ik reed hetzelfde. Ik remde op dezelfde punten. Het was dezelfde voorbereiding in die ronde, maar ik kon 1,1 seconde verbeteren. En sommigen van ons deden het tegenovergestelde: ze waren heel snel in Q1 en heel langzaam in Q2 en soms vinden we geen verklaringen voor wanneer we snel zijn, wanneer we langzaam zijn en waarom", voegt hij toe.

"Als je je verdiept in de details en het onbeperkte aantal sensoren dat we in de auto hebben, kunnen we de kleine verschillen zien wanneer de auto langzaam is. We zetten de auto in verschillende standen dat de auto misschien gewoon niet gelukkig is en dat soort dingen. Daarom zien we soms in de races, omdat we allemaal op 90% rijden en moeten letten op de banden, het brandstofverbruik en al dit soort dingen, niet al te veel problemen en zien we niet al te veel safety cars of ongelukken", zegt de Aston Martin-coureur.

"De auto's zijn gelukkiger als je op die snelheid rijdt. Het druist een beetje in tegen het instinct van de coureur om een nieuwe band te monteren, naar de kwalificatie te gaan en 110% te rijden als het even kan. Maar met deze auto is het soms iets dat je moet managen", aldus Alonso.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen