Voor Lewis Hamilton is het eerste deel van het 2025 Formule 1-seizoen erg pijnlijk geweest. De zevenvoudig wereldkampioen maakte de overstap naar Ferrari, waar hij verwachtte de grote man te gaan worden en direct te kunnen strijden voor zijn achtste wereldtitel. Echter heeft dat tot nu toe heel anders uitgepakt.
Waar er voorafgaand aan het seizoen hoge verwachtingen waren voor en bij Hamilton, zijn er nu vooral twijfels. Moet Hamilton nog wel een jaar doorgaan in de Formule 1 en misschien nog wel belangrijker: moet Ferrari de Brit jog een jaar aanhouden? De resultaten van Hamilton zijn de laatste maanden namelijk niet om over naar huis te schrijven, waarbij teamgenoot Charles Leclerc vooral de boventoon voert binnen het team uit Maranello.
Het zorgt ervoor dat Hamilton zelf in zak en as zit. Tijdens de laatste race voor de zomerstop, de Grand Prix van Hongarije, liet hij dan ook weten dat Ferrari actie moest ondernemen en een nieuwe coureur aan moest nemen. Op de vraag waarom hij dat dacht zei de recordhouder qua titels, overwinningen en polepositions dat er op de achtergrond dingen afspeelden.
Voor Ferrari-baas Fred Vasseur is het nu belangrijk om de rust te bewaren binnen het team. In gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport krijgt hij de vraag hoe hij Lewis Hamilton weer richting het podium krijgt, waarna Vasseur duidelijk reageert: "[Hij moet] kalm blijven. Hij moet voortbouwen op het feit dat hij al de eerste stap heeft gezet. Laat je niet ontmoedigen door dingen zoals wat er in Boedapest is gebeurd", zo begint de Fransman.
“Lewis is erg zelfkritisch. Hij reageert altijd extreem. Soms is hij te hard voor de auto, soms voor zichzelf. Hij wil het maximale uit zichzelf en iedereen in het team halen. Je moet hem kalmeren en hem uitleggen dat hij in Q2 [in Hongarije] slechts een tiende van een seconde achter de coureur [Leclerc] lag die later de poleposition pakte. Dat is niet zo erg."
Volgens Vasseur is ook de manier waarop Hamilton zich opstelt in de pers niet altijd even handig voor de druk die hij ervaart. Hij is zó kritisch op zichzelf in de pers, dat men vanzelf vragen gaat stellen over zijn toekomst en dat van Ferrari.
"De boodschap die hij uitdraagt, maakt de zaken alleen maar erger. Meestal is hij alleen zo extreem tegenover de pers. Tegen de tijd dat hij de briefingruimte binnenkomt, is hij meestal weer gekalmeerd. Dat is gewoon zijn manier van doen. Voor mij is het geen probleem. Hij eist veel. Van anderen, maar ook van zichzelf. Daar kan ik mee leven. Nico Hülkenberg was hetzelfde toen hij voor mij reed in de Formule 3 [bij ART Grand Prix, red.]. Hij eiste ontzettend veel van het team, maar hij was ook elke ochtend om 6.30 uur aanwezig."
Naast het feit dat Hamilton in de pers niet altijd even handig reageert, waardoor men zich zorgen gaat maken om de zevenvoudig wereldkampioen, vindt Vasseur het ook wel zo fijn om te benoemen dat de problemen binnen Ferrari niet zo groot zijn als Hamilton doet lijken. De Brit is goed in overdrijven, maar de SF-25 is bij lange na niet zo lastig als Hamilton de pers heeft wijsgemaakt.
"We lossen de problemen stap voor stap op. Ze zijn niet enorm, ze lijken alleen zo. Als het remsysteem niet helemaal naar wens van de coureur is, gaat daar misschien een halve tiende verloren. Van buitenaf is het vaak moeilijk om snel te achterhalen waar hij dat halve tiende precies verliest. Zo'n minimaal tijdsverschil kan je hele weekend verpesten. Het kan het verschil betekenen tussen Q2 en Q3."
“Lewis overdrijft soms de problemen die hij in de auto ziet. Het team wil dan natuurlijk reageren en iedereen stort zich op het probleem.”
Lees het artikel op de mobiele website