Ferrari heeft oplossing voor balansproblemen meegenomen naar Saoedi-Arabië

| door R. Willems

Tijdens de testdagen op het Bahrain International Circuit kwam Ferrari er achter dat de SF-23 niet zo goed reageerde op de input van de coureurs als op de simulator. De nieuwe rode bolide had veel last van onderstuur, wat vooral voor problemen zorgde bij Charles Leclerc.

De Monegask houdt, net als Max Verstappen, van een scherpe voorkant, die erg snel instuurt. Als een auto onderstuur heeft, wil deze juist rechtdoor gaan in plaats van insturen. Volgens Max Verstappen kan deze manier van rijden 'nooit snel zijn'.

Ook tijdens het eerste raceweekend van 2023 waren de onderstuur problemen nog niet opgelost bij Ferrari. Dit zorgde er voor dat Leclerc en Sainz flink moesten inleveren op racepace ten opzichte van Verstappen en Pérez. Maar voor aankomend weekend moeten die problemen verholpen zijn.

Lees ook

Ferrari heeft nieuwe voorvleugel bij

Het team uit Maranello heeft namelijk een nieuwe voorvleugel meegenomen. De ingenieurs van de Scuderia hebben sinds de testdagen hard gewerkt om deze vernieuwing zo snel mogelijk klaar te hebben. Volgens Formu1a.uno moet deze vleugel het onderstuur verminderen en daarmee de balansproblemen verhelpen.

Ook zullen zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz gebruik kunnen maken van de achtervleugel met één pylon. Deze werd in Bahrein getest, maar bleek niet sterk genoeg te zijn om te dealen met de kerbs. De verstevigde versie moet de drag verminderen.

Overwinning lijkt lastig voor Leclerc

Hoewel Ferrari dus een nieuwe vleugel meeneemt, lijkt een overwinning schier onmogelijk voor Leclerc. De vijfvoudig Grand Prix-winnaar heeft namelijk een tien plaatsen gridstraf moeten incasseren, voor het wisselen van zijn derde CE.

Mocht Leclerc pole position trainen op het Corniche Street Circuit in Jeddah, moet hij alsnog vanaf de elfde positie van start gaan. Erik van Haren, journalist van De Telegraaf, sluit zelfs niet uit dat Ferrari de complete motor van Leclerc gaat wisselen dit weekend.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen