Ferrari is flink onder vuur komen te liggen voorafgaand aan de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Het Italiaanse team plaatste een poster om de race op het Corniche Street Circuit in Jeddah te promoten, maar daarin ging het helemaal de mist in.
Op de poster van Ferrari werd de heilige gebedsplaats in Medina gebruikt, de 'Moskee van de Profeet'. Na Mekka is Medina de belangrijkste plaats voor moslims en de manier waarop Ferrari de moskee gebruikt had, viel niet in goede aarde.
Het team uit Maranello had de SF-23 in de één-na-grootste moskee van de wereld geplaatst. De 'Masjid an-Nabawi' is goed te herkennen aan de gevouwen, paraplu-achtige luifels. Dat Ferrari deze gebedsplaats gebruikte als promotiemateriaal werd niet gewaardeerd in de moslim-gemeenschap.
Nadat Ferrari de poster op Instagram had geplaatst, kwamen er op Twitter duizenden negatieve reacties op de afbeelding. Eén Tweet kreeg veel aandacht, welke bijna een miljoen keer bekeken werd. De Marokkaanse F1-fan liet weten dat zij niet gediend was van de manier waarop Ferrari de Saoedische Grand Prix aankondigde.
Dat Medina en Jeddah (waar de race plaatsvindt) meer dan 400 kilometer uit elkaar liggen maakte het extra fout voor de fan.
"Dit is eigenlijk krankzinnig. Niet alleen heb je een auto op de heiligste plek op aarde voor moslims bewerkt, je gebruikte het ook nog om reclame te maken voor een race in een heel andere stad... Meer dan respectloos en het zou een minuut onderzoek hebben gekost om je te stoppen dit te maken", aldus F1Amani.
Op deze post kwamen duizenden reacties van boze moslims van over de hele wereld. Inmiddels heeft Ferrari de foto verwijderd van hun Instagram, maar dat maakt de boosheid niet minder. Eén reactie onder de post van F1Amani schrijft: "Dit is wat er gebeurt als teams nul tot geen allochtone werknemers hebben. Je eindigt met onzin als dit", aldus de verontwaardigde Formule 1-fans op social media.
Lees het artikel op de mobiele website