Ferrari-coureur Charles Leclerc begint in Saoedi-Arabië met een gridstraf van tien plekken. Dat weet Motorsport.com te melden. De penalty van de Monegask is het gevolg van zijn uitvalbeurt in Bahrein.
In de ochtend voor de GP van Bahrein ontdekte Ferrari een 'anomalie' aan de bolide van Leclerc. Uit voorzorg wisselde Ferrari daarom de Control Electronics (CE) aan de SF23 van de Monegask. Formule 1-teams mogen twee CE's gebruiken per seizoen. De wissel haalde uiteindelijk niets uit, want in ronde 40 van de race moest Leclerc zijn Ferrari-wapenfeit langs de kant van de baan parkeren.
Control Electronics
Na afloop van de race werd de motor van Leclerc teruggebracht naar Maranello voor inspectie. Vandaag liet Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur weten dat het motoronderdeel niet kan worden hergebruikt en dus moet worden vervangen voor de eerstvolgende race in Jeddah. "Er waren twee problemen, een in de ochtend voor de race en een tijdens de race", zegt Vasseur.
"Helaas had het probleem twee keer met de CE te maken. Het is iets dat we nooit eerder hebben meegemaakt. Ik hoop dat het nu onder controle is, aangezien we het uitgebreid hebben geanalyseerd. We moeten hierdoor echter wel een penalty nemen in Jeddah aangezien we maar twee CE's mogen gebruiken per seizoen", gaat de Fransman verder.
Lees ook
Ferrari ziet zichzelf als favoriet in Jeddah ondanks valse start in Bahrein
'Aston Martin heeft een groot voordeel ten opzichte van Red Bull, Mercedes én Ferrari'
'Charles Leclerc vraagt spoedoverleg aan met Ferrari-president'
'Charles Leclerc ziet Formule 1-toekomst bij Ferrari en wil contract graag verlengen'
Problemen van vorig seizoen
De problemen van Leclerc in Sakhir zijn extra zuur voor Ferrari aangezien er, naast de nulscore van de Monegask, veel werk is verricht aan de betrouwbaarheid van de Ferrari-krachtbron. Afgelopen seizoen klapte de motor namelijk meerdere malen en het vormde daarom een gebied waarop Ferrari zichzelf wilde verbeteren voor 2023.
Volgens Ferrari heeft de uitvalbeurt van Leclerc echter niets te maken met de uitvalbeurten van afgelopen seizoen. "We hebben van alles geprobeerd om de oorzaak van het probleem te achterhalen", zegt Enrico Gualtieri, het hoofd van de motorafdeling van Ferrari. "We hebben een positief gevoel over onze bevindingen, maar uiteraard zal de performance op de baan ons meer vertellen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties