De FIA heeft Haas-coureur Esteban Ocon zeer zwaar bestraft nadat Jo Bauer van de autosportbond na afloop van de kwalificatie op het Baku City Circuit ontdekte dat er iets niet helemaal in de haak was bij de achtervleugel van Ocons Haas-auto. De Fransman kwalificeerde zich als achttiende, maar zal de race nu vanuit de pitstraat moeten beginnen.
In het desbetreffende document van de FIA valt te lezen dat er "op auto 31 een test werd uitgevoerd om de doorbuiging van de achtervleugel te meten, overeenkomstig TR artikel 3.15.17o". Echter, "de gemeten afbuigingswaarden op deze achtervleugel overschreden de toegestane afbuiging van 0,5 mm". Ocon moest zich samen met een afgevaardigde van zijn team om 19:45 uur lokale tijd bij de stewards melden.
Wat al werd verwacht, is inmiddels ook werkelijkheid geworden, want de FIA heeft een streep gezet door het resultaat van Ocon in de kwalificatie in Bakoe. De Fransman zal de race zondagmiddag vanuit de pitstraat moeten beginnen. De uitleg van de stewards is hieronder te lezen:
"De stewards hoorden de teamvertegenwoordiger van auto 31 en het hoofd auto-engineering van Haas, plus de technische afgevaardigde van de FIA en de plaatsvervangende technische afgevaardigde van de FIA. De coureur (Esteban Ocon) werd vrijgesteld van de hoorzitting.
"De FIA-vertegenwoordigers beschreven de gebruikte testprocedure en meldden dat de afstand tussen de twee secties van RV-RW-PROFILES en RV-RW-TIP aan de binnenkant van Y=525 meer dan de toegestane 0,5 mm varieerde (0,6 mm aan de linkerkant en 0,825 mm aan de rechterkant).
"De kalibratie van het meetinstrument werd gecontroleerd en geldig bevonden. Het team gaf toe dat de testprocedure zoals beschreven in het reglement was gevolgd en legde uit dat de afwijking het gevolg was van een probleem bij de productie van de assemblage van dit specifieke onderdeel.
"De stewards hebben vastgesteld dat het voertuig niet voldoet aan de voorschriften en hebben daarom de gebruikelijke straf opgelegd, namelijk diskwalificatie voor de kwalificatieklassementen", aldus de FIA.
Lees het artikel op de mobiele website